Mens en Maatschappij - herijking kennisbases pabo


Downloads

  • volgt


Kernteam

Jack Claessen
voorzitter kernteam Mens en Maatschappij

Willem Kiggen
lid kernteam Mens en Maatschappij

Pieter Snel
lid kernteam Mens en Maatschappij

Pascal Tak
lid kernteam Mens en Maatschappij

Melissa Vesters
lid kernteam Mens en Maatschappij

Jeroen van Ginneken
lid kernteam Mens en Maatschappij

Erik van Kerkhoff
lid kernteam Mens en Maatschappij

Ronald Stroo
lid kernteam Mens en Maatschappij


Advieskring

Markus Altena Davidsen is universitair docent godsdienstsociologie aan de Universiteit Leiden. Hij is vakcoördinator bij de educatieve opleiding Religie en Levensbeschouwing aan de UL, projectleider curriculum binnen Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO) en lid van het Vakdidactisch meesterschapsteam Levensbeschouwing en Religie. In de advieskring vertegenwoordigt hij de Vereniging Docenten Levensbeschouwing en Godsdienst (VDLG).

Lieke van de Beek is werkzaam als leerkracht basisonderwijs in Nijmegen, hier staat ze drie dagen voor een kleuterklas. Daarnaast volgt ze de (pre)master Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Als startend leerkracht is ze onderdeel van de advieskring alumni. Hier behandelt ze de leergebieden Nederlands, Mens en Maatschappij en Digitale Geletterdheid.

Marian Blankman (voorzitter) was tot 1 januari 2025 werkzaam als opleidingsdocent en onderzoeker bij de pabo van Hogeschool Inholland. In de advieskring vertegenwoordigt zij het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) waar zij deel uitmaakt van het bestuur. Marian is sociaalgeograaf en deed een promotieonderzoek naar de kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo.

Hein van den Berg - tekst volgt

Naomi Boomsma is leerkracht in groep 3-4-5 op obs Opwaardz in Olst. Ze is recentelijk afgestudeerd en fungeert als alumni binnen de advieskring.

Jos van den Brand is als docent en onderzoeker verbonden aan het lectoraat Professionaliseren met hart en ziel van de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Onlangs verscheen zijn boek 'Omgaan met dood in de klas. Een kleine pedagogiek van de dood.' Het is bedoeld voor beginnende en ervaren leraren in het basisonderwijs. Daarnaast ben ik voorzitter van het Landelijk Netwerk Levensbeschouwelijke vorming. Hiervan zijn docenten in het hoger onderwijs lid, waaronder veel pabodocenten.

Imme Dekker is leerkracht in het basisonderwijs. Hij heeft in 2024 zijn diploma behaald aan Hogeschool de Kempel. Hij vertegenwoordigt de huidige leerkrachten in opleiding en alumni.

Matthijs Driebergen is curriculumontwikkelaar voor het primair onderwijs bij SLO. Als inhoudelijk expert was hij betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen voor burgerschap en mens & maatschappij. Hij is opgeleid als historicus en leraar basisonderwijs. Vanuit zijn betrokkenheid als curriculumontwikkelaar bij mens & maatschappij neemt hij deel aan de advieskring voor de herijking van de kennisbases voor de pabo.

Henderijn Heldens is lector Onderwijs in verbinding bij de Nieuwste Pabo in Sittard. Zij studeerde Sociale Geografie en was jarenlang pabodocent Mens en Maatschappij bij Fontys Hogescholen. Als lid van de commissie Meijerink was Henderijn betrokken bij de eerste landelijke kennisbasis Aardrijkskunde. Momenteel doet zij onderzoek naar de veranderende rol van leerkrachten bij inclusie en kansengelijkheid.

Sofie Jimmink is een leerkracht in groep 1/2 op Jenaplanschool de Wilgenhoek in Leerdam. Ze is recent afgestudeerd aan de deeltijd pabo en heeft een achtergrond in de jeugdgehandicaptenzorg.

Machteld de Jong - tekst volgt

Lindsay Koster is leerkracht van groep 4 in het regulier basisonderwijs. Op deze school houdt zij zich daarnaast bezig met de ontwikkeling van het onderwijs in de taaldomeinen.. Haar achtergrond ligt in de specialistische jeugdhulpverlening en het speciaal onderwijs.

Greet Masselink was werkzaam in het po, vo en hbo. Op de pabo gaf zij godsdienst-levensbeschouwing en begeleidde stagiaires. Na haar Master Religie en Levensbeschouwing volgde zij een Research Master filosofie waarbij zij als onderwijsfilosoof afstudeerde. Momenteel is zij student, Research Master Religious Studies (KU Leuven), en zal haar scriptie gaan over verschillende soorten didactiek die gebruikt kunnen worden binnen godsdienstonderwijs.

Wesley van Meir is vakdocent op Pabo Avans Hogeschool in Breda. Hij verzorgt daar lessen Burgerschap(svorming) en Geschiedenis. Ook begeleidt hij studenten in hun stages en in hun studie. Hij is medeauteur van het pabohandboek Inzicht in Burgerschapsvorming. Naast zijn rol als docent op de pabo is hij ook commissielid in de VGN-Pabo commissie.

Thijs Nanne is leerkracht en ondersteuner op KC De Hobbit en is werkzaam in alle groepen binnen de school. Verder heeft hij een achtergrond als onderwijsassistent en educatief specialist, daarnaast is hij lid van de ontwikkel- en onderzoeksgroep ICT en digitalisering.

Yolande Potjer is docent-onderzoeker bij Iselinge Hogeschool. Zij is docent vakdidactiek geschiedenis en geeft les in verschillende vak- en onderzoeksmodules en in het honoursprogramma. Daarnaast doet zij promotieonderzoek naar de professionalisering van leerkrachten in historisch redeneren en onderzoekend leren bij geschiedenis.

Erik Renkema is onderwijstheoloog en als adviseur identiteit werkzaam voor Verus, Vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs. Voorheen was hij Associate Lector Levensbeschouwelijke Educatie en Diversiteit en docent Levensbeschouwelijke vorming aan de Lerarenopleiding Basisonderwijs van Hogeschool Windesheim Zwolle. Daarvoor is hij leerkracht en kerkelijk werker geweest. Hij promoveerde aan de PThU met een onderzoek naar de identiteit en het levensbeschouwelijk onderwijs van samenwerkingsscholen: scholen die het resultaat zijn van een fusie tussen openbaar en bijzonder onderwijs.

Sara Rozema is werkzaam als leerkracht op Kindcentrum BR!CKS. Dit combineert ze met de (pre)master Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Als startend leerkracht zal zij de alumni vertegenwoordigen binnen de advieskring.

Nicci Sulkers is een leerkracht in groep 3 op de Roelof Venema School in Amstelveen en is masterstudent orthopedagogiek. Zij heeft de universitaire pabo afgerond en denkt vanuit deze expertise mee als alumni in de advieskring voor de herijking van de kennisbases.

Mirella Verspiek - tekst volgt

Ed Weijers - tekst volgt

Ilona Wevers is docent aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs. Zij heeft deelgenomen aan de werkgroep vanuit Fontys Lerarenopleiding Tilburg die geografisch redeneren in complexe samenhangen wil bevorderen.

Rowan Zuidema is beleidsadviseur Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Ze houdt zich vanuit die positie onder andere bezig met de verbinding met lerarenopleidingen. Tevens is zij secretaris van de Kennisbenuttingsraad, het besluitnemend orgaan over de NRO-strategie om het gebruik van kennis uit onderwijsonderzoek te stimuleren.