Kelly Blom – lid kernteam herijking Nederlands
Kelly Blom is leerkracht groep 8 en taalexpert bij openbare school Letterland in Almere. Voordat zij is gaan lesgeven, heeft zij de hotelschool gedaan en Sociaal Pedagogische Hulpverlening gestudeerd. Aanvankelijk runde zij samen met haar man een eigen bedrijf in mobiele barista-apparaten. Maar haar hart gaat uit naar het werken met kinderen. Waarop zij besloot om als zij-instromer de opleiding tot leraar basisonderwijs in twee jaar tijd bij Windesheim te volgen.
Kelly is constant op zoek naar nieuwe en innovatieve manieren om les te geven. 'Door vakken te integreren en verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen help ik leerlingen hun eigen talenten te ontdekken en om een breder begrip van de wereld te ontwikkelen', zegt zij.
Kelly vindt het erg belangrijk om leerlingen een hele goede schrijfdidactiek te geven. ‘De herijkte kennisbasis biedt, zo hoop ik, de middelen aan afgestudeerden om kinderen gelijke kansen te geven. Een van die middelen is het voorlezen van kinderboeken, zodat de kinderen ook zelf betrokken lezers worden. Taal is namelijk een paspoort voor de wereld!’
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.
5 juni 2024