Willem Kiggen - lid redactieteam Mens en Maatschappij

Willem Kiggen is werkzaam als docent geschiedenis aan Hogeschool De Kempel in Helmond. Daarvoor was Willem werkzaam in het voortgezet onderwijs, met name het vmbo waar hij ook de geschiedenislessen verzorgde. Naast zijn docentschap begeleidt Willem stages in het basisonderwijs en houdt hij zich bezig met internationalisering. Verder heeft hij als vaksectievoorzitter veel contact met zijn andere Mens en Maatschappij collega’s.

'Het betekenis geven aan mijn vak is wat mijn werk boeiend maakt. Naast dat ik nieuwe docenten probeer bewust te maken van de relevantie van het vak, probeer ik hen vooral te enthousiasmeren om het vak te gaan geven', aldus Willem. 'Geschiedenisonderwijs helpt leerlingen zichzelf en anderen beter te begrijpen waardoor zij meer begrip krijgen voor elkaar.' Geschiedenis(onderwijs) als fundament voor het hier en nu.

Verbinding leggen met thema’s zoals burgerschap en vakoverstijgend werken en leren

Wat motiveert Willem om aan deze herijking deel te nemen? 'Wat moeten nieuwe docenten kennen en kunnen om boven de stof te staan, niet afhankelijk te zijn van een methode en het zelfvertrouwen te voelen om met een goed gevoel dit vak, al dan niet geïntegreerd in een leergebied, te gaan geven? Dat zijn de uitdagingen die me bezighouden en waarom ik deel wil nemen aan de herijking. Ook wil ik graag de verbinding leggen met thema’s zoals burgerschap en vakoverstijgend werken en leren. Er moet al heel veel, dus kunnen we elkaars domeinen beter versterken dan verzwaren.'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.