Pieter Snel - lid kernteam Mens en Maatschappij

Pieter Snel werkt al zes jaar als lerarenopleider bij de Pabo Hogeschool Inholland, met levensbeschouwing als specialisme. Voorheen heeft hij bijna twintig jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt, inclusief enkele jaren in het basisonderwijs (10-14 onderwijs). Naast zijn werk voor de pabo is Pieter voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Docenten Levensbeschouwing en Godsdienst (VDLG). Ook werkt hij samen met lerarenopleidingen en netwerken aan divers professionaliseringsaanbod voor collega's in de praktijk.

'Ik geniet ervan om het onderwijsprogramma in de pabo kennisrijk te maken en het te voorzien van voldoende mogelijkheden om vaardigheden te oefenen, en begeleiding samen met de studenten te ontwerpen. Hoge verwachtingen en een sterk activerende didactiek en steeds in afstemming met het leerproces van de studenten.’

Vooral de samenwerking van vak- en leergebieden vind ik boeiend in het herijkingstraject

Het specialisme levensbeschouwing gaat over grote existentiële vragen en hoe deze een rol spelen in het leven van leerlingen en leraren. 'De persoon van de leraar staat niet los van zijn of haar onderwijs. Het gaat bij mijn vakgebied ook over je eigen kleur. Samen met collega-specialisten onderzoek ik hoe we dit effectief kunnen integreren in het onderwijs, ook in samenwerking met andere vakgebieden', legt Pieter uit. 'Vooral de samenwerking van vak- en leergebieden vind ik boeiend in het herijkingstraject. Het is belangrijk te bepalen wat startende leraren moeten kennen en kunnen, en wat meer geschikt is voor verdere vakbekwaamheid.'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.