Sander van der Harst - lid kernteam herijking Nederlands

Sander van der Harst is vak- en onderzoeksdocent op de Thomas More hogeschool. Hij doceert taaldidactiek, Nederlandse taalvaardigheid en begeleidt onderzoeksgroepen. Ook verzorgt hij de begeleiding van studenten in hun stages op basisscholen en in hun studie. Sander heeft een achtergrond in de taalwetenschap waarin hij is gepromoveerd.

‘Taaldidactiek, sociolinguïstiek, tweedetaalverwerving en onderzoek boeien mij in mijn werk zeer’, zegt Sander. Hij vindt het bovendien interessant om over de grote lijnen in taalonderwijs na te denken. In dat verband wijst hij op het belang van een schrijflijn voor integraal taalonderwijs.

De kennisbasis biedt handvatten om te werken aan het niveau van Nederlands

Aan zijn deelname aan de herijking van de kennisbasis ligt onder meer het dalende niveau van het Nederlands van leerlingen ten grondslag. ‘De kennisbasis biedt de handvatten om daaraan te werken. Bijvoorbeeld ruimte geven aan thuistalen kan sterker in de kennisbasis worden uitgewerkt’, denkt Sander. ‘Zo kan je leerlingen bij het oplossen van een som in hun thuistaal laten overleggen. De oplossing presenteren ze dan wel in het Nederlands. Dat is tegelijkertijd een voorbeeld van vakintegratie, je bent dan namelijk bezig bij rekenen met mondelinge taal. Ook dat mag wat mij betreft een prominente plaats in de herijkte versie van de kennisbasis krijgen.’


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024