Kennisbases tweedegraads, vakmasters en ongegradeerde opleidingen

In de kennisbases voor de lerarenopleidingen tweedegraads, vakmasters en de ongegradeerde opleidingen staan per opleiding beschreven wat de startbekwame leraar moet kennen en kunnen. Deze kennisbases worden periodiek herijkt. Nieuwe ontwikkelingen en inzichten worden opgenomen in de kennisbases, zodat de leraar beschikt over de juiste kennis en vaardigheden om voor de klas te staan.

De landelijke vakoverleggen herijken hun kennisbases. Zij inventariseren wat nodig en gewenst is, verantwoorden dat, en voeren de aanpassing op basis van de hiervoor opgestelde processtappen en kwaliteitscriteria in de kennisbases door. Dit doen zij in afstemming met betrokkenen uit het werkveld en wetenschap.

Het programmabureau 10voordeleraar, coördineert in afstemming met de landelijke opleidingsoverleggen (zie hieronder) de herijking. De herijkte kennisbases worden uiteindelijk na validering bestuurlijk vastgesteld door de Vereniging Hogescholen.

Uitgangspunten

  • De kennisbases sluiten aan op de geactualiseerde kerndoelen en examenprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs zoals die door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) zijn vastgesteld, het beroepsbeeld en de bekwaamheidseisen;

  • De kennisbases worden leeruitkomstproof opgesteld;

  • In het herijkingsproces wordt gebruik gemaakt van actuele wetenschappelijke inzichten, de kennisbases zijn evidence informed;

  • In het herijkingsproces speelt het Opleidingsberaad Leraren een rol.

Landelijke opleidingsoverleggen
De landelijke opleidingsoverleggen zijn: Algemeen Directeurenoverleg Educatieve Faculteiten (ADEF), Regieorgaan, Landelijk Overleg Vak Masters (LOVM), Landelijk Overleg Kunstvakdocenten (KVDO) en ALO-Nederland (samenwerkingsverband Academies voor Lichamelijke Opvoeding).


Nieuws herijking kennisbases tweedegraads