Linda Moonen – lid kernteam herijking Nederlands

Linda Moonen is docent Nederlands aan Hogeschool de Kempel. Daarnaast geeft ze nascholing; ze begeleidt onder meer teams van basisschoolleraren die hun taalonderwijs willen versterken. Ook is zij social-mediaredacteur van Meertaal, een tijdschrift over taal in het basisonderwijs.

'Als opleider neem ik toekomstige leerkrachten mee in de meerwaarde van verbinding leggen tussen domeinen', zegt Linda. 'Studenten hebben die namelijk los van elkaar geleerd. Nu leren ze hoe de domeinen met elkaar verbinden tot samenhangend en betekenisvol taalonderwijs. Ik vind het heel leuk als studenten ervaren hoe het is om betekenisvol onderwijs te ontwerpen en te geven!'. De samenhang tussen leergebieden wordt steeds belangrijker, onder meer door de nieuwe SLO-kerndoelen. 'Dat kan door lezen en schrijven te koppelen aan wereldoriëntatie', geeft Linda als voorbeeld.

Samen met de kernteamleden concrete en toepasbare antwoorden formuleren

In 2022-2023 heeft Linda meegewerkt aan de actualisatie van de kerndoelen Nederlands. 'Dat was een zeer leerzaam traject. Nu is de vraag, wat gaan die nieuwe kerndoelen betekenen voor de kennisbasis Nederlands, welke kennis, vaardigheden en houding hebben studenten nodig om straks de kerndoelen met leerlingen te bereiken? Met mijn deelname aan dit kernteam wil ik daarop samen met de andere leden concrete en toepasbare antwoorden formuleren', aldus Linda.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.