Wendy Goosen – lid kernteam herijking Nederlands

Wendy Goosen is hogeschooldocent taal bij Hogeschool KPZ. Zij heeft Taal en Cultuur gestudeerd aan de VU in Amsterdam. Daarnaast beschikt ze over een tweede- en eerstegraadsbevoegdheid docent Nederlands in het voortgezet onderwijs.

Ik vind het mooi om de groei in taalbewustzijn bij studenten te zien

Wendy heeft een gemêleerd takenpakket binnen Hogeschool KPZ. Ze geeft onder andere les in meerdere jaarlagen van de voltijdopleiding, maar begeleidt bijvoorbeeld ook studenten bij het onderzoek dat ze in hun laatste jaar moeten doen en uitvoeren. “Daarnaast werk ik al enige tijd voor 10voordeleraar, waar ik sinds november 2023 de rol van hoofdredacteur uit mag oefenen. Samen met mijn redactieleden draag ik zorg voor de kennisbasistoetsen Nederlands', vertelt zij.

Wendy vindt het mooi om de groei in taalbewustzijn bij studenten te zien. 'Om een voorbeeld te noemen: een steeds groter aantal studenten komt jammer genoeg als leeshater binnen. Het is de uitdaging dan met elkaar te werken aan het ontwikkelen van een meer positieve leesattitude', licht Wendy toe. 'Zoiets kost tijd en werkt het beste wanneer er vanuit meerdere kanten aan diezelfde leeshouding gesleuteld wordt. Het inzetten van verhalen of een boek moet ‘normaal’ worden voor de student en niet alleen bij Nederlands. En tegelijkertijd werk je daarbij op twee niveaus; je probeert van de leeshater niet alleen een leesliefhebber te maken, maar ook een leesbevorderende leerkracht. En juist die dubbelslag vind ik interessant.'

Vaak versterkt het een het ander, constateert zij. 'Op het moment dat een student geboeid raakt door een verhaal, vertaalt zich dat weer door naar de leerlingen in de lespraktijk. Andersom werkt het ook, als studenten inzien dat ze écht verschil maken voor een leerling of voor een klas wanneer ze een goed boek voorlezen of aanraden, werkt dat meteen stimulerend voor de eigen leesmotivatie. Diezelfde paraplu gaat vaker op. Denk aan het creëren van goede schrijvers en aan het domein- of vakoverstijgend leren denken en werken.'

Sinds vijf jaar werkt Wendy aan de pabo. 'Wat mij vanaf het begin al opviel is dat er in ‘paboland’ zo ontzettend veel visies, vormen, modellen, termen etc. bestaan voor eigenlijk heel veel van hetzelfde. Ik denk dat we het hiermee onnodig ingewikkeld maken voor studenten, maar ook voor leerkrachten in het basisonderwijs', zegt zij. 'Het is ten eerste mijn doel om hier meer eenheid in te creëren. Zo lijkt het me goed zoveel mogelijk de nieuw geformuleerde conceptkerndoelen Nederlands te volgen. Daarnaast valt het ons als redactieteam voor 10voordeleraar natuurlijk regelmatig op dat de kennis die we als basiskennis bestempelen inmiddels wat gedateerd en soms ook incompleet is. Omdat het onze taak is goede basiskennistoetsen voor de studenten samen te stellen, waarmee we nastreven dat de student ook daadwerkelijk over kwalitatief goede en relevante basiskennis beschikt, vind ik het van belang deel te nemen aan het proces van herijking. Waarbij de ervaring die ons redactieteam al heeft over het bedenken van goede toetsvragen helpend kan zijn.'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024