Fannie Pielage – lid kernteam herijking Nederlands

Fannie Pielage is docent taalonderwijs/jeugdliteratuur bij de pabo aan de Hogeschool Leiden. Zij is opgeleid als Neerlandicus en kunsthistoricus met als master Jeugdliteratuur en heeft de Educatieve master eerstegraads docent Nederlands afgerond.

‘Ik enthousiasmeer pabo-studenten om goed taalonderwijs naar de basisschool te brengen. Dat doe ik met zoveel mogelijk aansprekende verhalen, boeken en verhaalvormen’, legt Fannie uit. ‘Er zijn zoveel mooie kinderboeken waarin taal en beeld samen komen! Waarbij je als kind al lezend wijzer wordt én je taal gebruikt om van elkaar te leren.’

Geletterdheid leidt tot meer begrip en een hechtere samenleving

Fannie kijkt er erg naar uit dat geïntegreerd taalonderwijs een stevige plek in de herijkte kennisbasis krijgt. ‘Daaraan samenwerken met collega’s van hogescholen en uit het werkveld, daar leer ik heel veel van. Uiteindelijk willen we iedereen naar een hoger leesniveau krijgen. Geletterdheid leidt namelijk tot meer begrip en een hechtere samenleving’, benadrukt Fannie het belang daarvan.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024