Betrokken gremia
Het programma 10voordeleraar maakt onderdeel uit van de Vereniging Hogescholen. Rondom het programma zijn diverse gremia betrokken:
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is (in)direct opdrachtgever en heeft voor de ontwikkeling en implementatie van de landelijke borgingsinstrumenten in de periode 2008-2017 een subsidie van €25 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast verstrekt(e) het ministerie subsidies op andere onderdelen van het programma.
Vereniging Hogescholen
De Vereniging Hogescholen voert als vertegenwoordiger van de gezamenlijke lerarenopleidingen het programma uit en is eindverantwoordelijk voor een juiste besteding van de subsidiegelden en de verantwoording ervan aan het ministerie.
Raad voor Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen
De kwaliteitsborging van de instrumenten kennisbases, peerreview en kennistoetsen is extern belegd bij de onafhankelijke Raad voor Kwaliteitsborging Lerarenopleidingen.
Stuurgroep Lerarenopleidingen
De Stuurgroep Lerarenopleidingen draagt de verantwoordelijkheid voor het realiseren van de programmadoelen en legt verantwoording af via het Bestuurlijk Overleg aan de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen.
Programmabureau 10voordeleraar
Het programmabureau faciliteert de uitvoering van het programma en staat in verbinding met beleidsmakers, management en bestuur.
Regieorgaan Horizontale Kwaliteitsborging Tweedegraadslerarenopleidingen
Het Regieorgaan Horizontale Kwaliteitsborging Tweedegraadslerarenopleidingen is verantwoordelijk voor de implementatie van de Veranderagenda Duurzame Kwaliteitsborging Tweedegraadslerarenopleidingen. Specifiek draagt het regieorgaan zorg voor de voortgang van peerreview en dat aan de voorwaarden van subsidiëring tegemoet wordt gekomen.
Landelijke opleidingsoverleggen
De directeuren van de lerarenopleidingen hebben elk een eigen overleg: LOBO (pabo), LOVM (vakmasters), KVDO (kunstvakdocenten), LOLET (techniek), ALO Nederland (lichamelijke opvoeding) en ADEF (tweedegraads). Het programmabureau 10voordeleraar sluit regelmatig aan voor afstemming.
Landelijke vakoverleggen
De lerarenopleidingen hebben vakoverleggen ingericht waarin lerarenopleiders met elkaar ontwikkelingen op hun vakgebied bespreken. Deze vakoverleggen hebben een belangrijke rol bij de ontwikkeling en implementatie van de landelijke kennisbases, kennistoetsen en peerreview. In het landelijk vakoverleg is iedere instelling door een lerarenopleider vertegenwoordigd. Regelmatig sluit het programmabureau 10voordeleraar aan voor afstemming.
Landelijk overleg examencommissies
Alle examencommissies van de lerarenopleidingen hebben een vertegenwoordiger in het Landelijk Overleg Examencommissies (LOEx). De leden dragen zorg voor landelijke eenduidigheid in afspraken en regels met betrekking tot vooral de landelijke kennistoetsen. Daarnaast hebben ze een belangrijke rol in het borgen van de kwaliteit van de stappen in het proces van cesuurbepaling. Het overleg heeft een zelfstandige positie.