Herijking kennisbases pabo

Recente ontwikkelingen binnen het werkveld en op het gebied van vakinhoud vragen om een herijking van de kennisbases van de pabo's. De herijking vindt plaats in opdracht van de Vereniging Hogescholen en wordt begeleid door het programmabureau 10voordeleraar, in nauwe samenwerking met de betrokken pabo's.

Verschillende groepen spelen een rol in het proces van de herijking van de kennisbases pabo (toelichting):

  • Kernteam

  • Advieskring

  • Procesregisseur

  • Opleidingsberaad leraren

Uitgangspunten

  • De kennisbases sluiten aan bij de kerndoelen primair onderwijs zoals die door SLO, het expertisecentrum voor het landelijk curriculum, zijn vastgesteld, het beroepsbeeld en de bekwaamheidseisen;

  • De kennisbases worden leeruitkomstproof opgesteld;

  • In de kennisbases wordt een doorgaande lijn geformuleerd tussen startbekwaam (initieel) en vakbekwaam (postinitieel), waarbij wordt aangesloten bij de Nationale Aanpak Professionalisering Leraren;

  • Vanuit een doorgaande lijn wordt meer balans aangebracht in de belasting van de initiële versus de postinitiële fase (studeerbaarheid curriculum);

  • In het herijkingsproces wordt gebruik gemaakt van actuele wetenschappelijke inzichten, de kennisbases zijn evidence informed;

  • In het herijkingsproces speelt het Opleidingsberaad Leraren een rol.

Bij het proces van herijking volgen we waar mogelijk de gehanteerde aanpak en werkwijze van SLO bij de actualisering van de kerndoelen en de examenprogramma’s. We zijn daarom gestart met de herijking van de kennisbases van de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde. In het verlengde hiervan volgen de kennisbases van de leergebieden generiek, burgerschap en digitale geletterdheid. Ten slotte pakken we de kennisbases van de overige leergebieden op. Om hier uiteindelijk een samenhangend, integraal geheel van te maken.


Nieuws herijking kennisbases pabo