Jack Claessen - voorzitter kernteam Mens en Maatschappij
Jack Claessen heeft aardrijkskunde en geschiedenis gestudeerd in Sittard en Nijmegen. Met 35 jaar ervaring in bijna alle rollen binnen het opleidingsonderwijs van de Pabo, richt hij zich de laatste jaren op lesgeven, is hij domeinhoofd Oriëntatie op Jezelf en de Wereld (OJW) van de Nieuwste Pabo en lid van de curriculumcommissie. Jack heeft verder 30 jaar ervaring als lid van enkele Raden van Toezich in het primair onderwijs en medezeggenschapsraden in het voortgezet onderwijs en het hbo.
'Mijn nieuwsgierigheid naar de ontwikkeling van samenlevingen en de invloed van historische gebeurtenissen op de moderne wereld heeft me altijd gedreven. Door mijn studie en werkervaringen heb ik geleerd hoe belangrijk het is om kennis over te dragen en anderen te inspireren', zegt Jack. 'Ik geniet ervan om complexe historische en aardrijkskundige thema's begrijpelijk en boeiend uit te leggen.'
“Complexe historische en aardrijkskundige thema’s begrijpelijk en boeiend uitleggen”
Hij vindt de herijking van de kennisbases in relatie tot het leergebied Mens en Maatschappij zeer interessant. 'Ik zie het als een uitdaging om de samenhang tussen de diverse vakgebieden te zoeken en te integreren in het onderwijs', licht hij zijn motivatie om mee te werken aan de herijking van de kennisbasis toe.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.