Generiek - herijking kennisbases pabo


Downloads

  • volgt


Kernteam

Karin van Dorsselaer
voorzitter kernteam Generiek

Lanja Göttgens
lid kernteam Generiek

Karlijn de Jong
lid kernteam Generiek

Jan Knuivers
lid kernteam Generiek

Natascha Koene
lid kernteam Generiek

Merel Koers
lid kernteam Generiek

Gea van der Pol
lid kernteam Generiek

Mariska Boer
lid kernteam Generiek

Winnie Broekmans
lid kernteam Generiek


Advieskring

Evelien van den Broek is projectleider bij het Steunpunt Passend Onderwijs. Zij heeft een achtergrond als o.a. leraar en intern begeleider in het basisonderwijs. Het Steunpunt Passend Onderwijs van de PO-Raad en VO-raad ondersteunt scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs met de uitvoering van passend onderwijs in de praktijk. Een van de thema's binnen het programma is de toerusting en professionalisering van leraren in de beweging naar inclusief onderwijs.

Pedro de Bruykere is pedagoog en onderzoeker, als docent is hij verbonden aan de vakgroep Educatie van de Universiteit van Utrecht. Verder leidt hij Leerpunt, de Vlaamse collega’s van het Nederlandse NRO. Als mythbuster in onderwijs én als generalist hoopt hij een kritisch constructieve blik toe te voegen.

Imme Dekker is leerkracht in het basisonderwijs. Hij heeft in 2024 zijn diploma behaald aan Hogeschool de Kempel. Hij vertegenwoordigt de huidige leerkrachten in opleiding en alumni.

Eddie Denessen - tekst volgt

Anita Derks is directeur Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind (LEJK) en onderwijsmanager pabo Hogeschool Rotterdam. Het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind werkt aan het versterken van het onderwijs en de begeleiding van jonge kinderen tussen nul en acht jaar door samenwerking tussen onderzoekers, opleiders, professionals in onderwijs en kinderopvang te stimuleren. Het LEJK organiseert het Kennisnetwerk Jonge Kind waar collega’s van de pabo opleidingen aan deelnemen om kennis te delen met betrekking tot het onderwijs aan studenten over het jonge kind.

Dries D'Haese (voorzitter) is begeleider van professionele ontwikkeling en onderzoeker bij Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More hogeschool. Hij professionaliseert schoolteams rond de thema’s evaluatie en effectieve didactiek en doet onderzoek naar effectieve curricula voor lerarenopleidingen. Dries heeft acht jaar lesgegeven in het secundair onderwijs (VO) waar hij Frans gaf.

Elvira Folmer is sinds 2023 directeur van het Landelijke Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO), dat zich inzet voor een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen van 8- tot 14-jarigen. Dit doet zij vanuit de HAN University of Applied Sciences waar zij als senior onderzoeker deel uit maakt van het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren. Zij houdt zich daar met name bezig met de programmalijn 'de leraar als ontwerper'. Ook is zij opleidingscoördinator van de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL). Elvira heeft een achtergrond als onderwijskundige en is daarin gepromoveerd.

Marco Frijlink Is directeur-bestuurder (voorzitter) van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO). De vereniging zet zich sinds jaar en dag in voor de idealen van het openbaar onderwijs, kansengelijkheid en goede betrokkenheid van ouders, personeel en leerlingen bij het onderwijs, met een focus op ouderbetrokkenheid en -participatie en goede medezeggenschap. Naast particuliere leden zijn zo'n 1300 medezeggenschapsraden lid van de vereniging.

Jan Jaap Hubeek s directeur-bestuurder van Stichting NIVOZ. Hij geeft leiding aan het instituut dat zich inzet voor pedagogische reflectie en bezieling in onderwijspraktijken. Jan Jaap heeft een achtergrond in lerarenopleidingen en schoolleiderschap, met een focus op storytelling en onderwijsvernieuwing. Vanuit NIVOZ draagt hij bij aan de advieskring met een stem voor pedagogische waarden en de stem van de leraar.

Paul Kirschner - is emeritus-hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (Nederland) en gastprofessor aan de Thomas More Hogeschool (Antwerpen, België). Zijn deskundigheid ligt bij theorieën achter en technieken voor het meer effectief, efficiënt en bevredigend maken van doceren en leren.

Barend Last - tekst volgt

Alexander Minnaert - tekst volgt

Mirella Verspiek - tekst volgt

Rowan Zuidema is beleidsadviseur Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Ze houdt zich vanuit die positie onder andere bezig met de verbinding met lerarenopleidingen. Tevens is zij secretaris van de Kennisbenuttingsraad, het besluitnemend orgaan over de NRO-strategie om het gebruik van kennis uit onderwijsonderzoek te stimuleren.