Mariska Boer - lid kernteam Generiek – lid kernteam Generiek
Mariska Boer is verbonden aan het Instituut voor onderwijs en orthopedagogiek, pabo van Hogeschool Utrecht (HU). Als projectleider innovatie gehele pabo curriculum begeleidt zij samen met een collega het proces om een totaal nieuw curriculum te ontwerpen en uit te werken voor alle studenten die in 2026 aan de pabo van de HU starten. Dat doen zij samen met collega’s, studenten en collega’s uit het werkveld. Daarnaast is Mariska lid van de curriculumcommissie, docent onderwijs en pedagogiek, en instituutsopleider.
“Pabo-opleidingen moeten terug naar de kern van het vak leerkracht basisonderwijs”
In al haar werkzaamheden staat uiteindelijk goed onderwijs voor ieder kind voorop. 'Ik vind het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Dat zij worden gezien, ondersteund en uitgedaagd om in de basisschool letterlijk een basis neer te leggen voor de rest van hun leven', licht Mariska toe. 'Aan dit doel kan ik In mijn huidige baan natuurlijk een belangrijke bijdrage leveren. Het geeft mij plezier om studenten te inspireren, warm te maken voor het vak en ook te gaan staan voor goed onderwijs voor ieder kind.'
Mariska is van oordeel dat pabo-opleidingen terug moeten naar de kern van het vak leerkracht basisonderwijs. 'Het is gebleken dat het curriculum van de pabo overvol is. Wij moeten dan ook accepteren, en ik kan dat uit eigen ervaring bevestigen, dat startende leerkrachten na het afstuderen nog veel in de praktijk zullen leren. Het gaat bij hen dus ook om het leggen van een basis waaruit een leerkracht de gehele onderwijs carrière kan putten. Je kan daarbij denken aan bijvoorbeeld het observeren van en contact maken met leerlingen, weten hoe een goede les is opgebouwd, of om evidence informed te werken', legt Mariska uit. 'Uit veel onderzoeken blijkt dat de leerkracht een sleutelfactor is in de kwaliteit van het onderwijs. Met deze herijking kunnen we de juiste bagage meegeven aan de startende leerkracht.'
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.