Karlijn de Jong - lid kernteam Generiek
Karlijn de Jong is inmiddels 14 jaar werkzaam bij het cluster Educatie van de Hogeschool Leiden als faculteitspedagoog en onderzoeker bij de lectoraten 'natuur en ontwikkeling kind' en 'waarden van onderwijs'. Daarnaast maakt zij deel uit van de Raad van Toezicht van Scholengroep Holland.
'Ik ben een maatschappelijk betrokken pedagoog met een groot hart voor onderwijs. Na het behalen van de pabo en een master orthopedagogiek ben ik als leerkracht gaan werken in het VSO cluster 4', zegt Karlijn. 'In mijn werk staat de vraag centraal, wat is goed onderwijs?' Karlijn gelooft in het werken aan een duurzame samenleving, zowel nu als in de toekomst. 'Wij zijn een onderdeel van een groter geheel, dat wil zeggen de maatschappij, de samenleving en de wereld. Daarvoor dragen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid.'
“Werken aan een duurzame samenleving
”
Waarom neemt Karlijn deel aan de herijking? 'Ik vind het een prachtige uitdaging om gezamenlijk te beschrijven wat de leerkracht van de toekomst nodig heeft om in het grotere geheel te kunnen navigeren. Van woorden, naar waarden naar de werkelijkheid met al zijn uitdagingen. Ik ben ervaren in het gezamenlijk vormen en implementeren van onderwijskundige visies waarbij de verbinding tussen theorie en praktijk centraal staat. Ik ben analytisch, kritisch en een verbinder. Met deze kwaliteiten hoop ik een waardevolle toevoeging te zijn', antwoordt zij.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.