Winnie Broekmans – lid kernteam Generiek

Winnie Broekmans is ooit gestart als leerkracht in het basisonderwijs nadat zij de pabo had afgerond. Na een aantal jaren voor de groep volbracht zij de master ‘onderwijskundig ontwerp en advisering’ aan de Universiteit Utrecht. Vervolgens ging zij aan de slag bij de eerste universitaire pabo. Momenteel werkt Winnie voor de stichting SKOR scholen in Tiel, een stichting met 12 scholen voor regulier basisonderwijs en één school voor speciaal onderwijs. De stichting heeft ook een eigen expertisecentrum voor passend onderwijs, ’t PAST. Daarnaast is Winnie stichtingbreed IB-coach en begeleidt zij scholen met een vraagstuk op het vlak van de zorg(structuur) in school. Bovendien is zij lid van de GMR waarin zij adviseert over stichtingsbreed onderwijskundig beleid.

'De stap naar SKOR als intern begeleider is een goede gebleken', vertelt Winnie, 'Ik ga namelijk elke dag met veel plezier naar mijn werk. Evidence informed werken staat bij mij hoog in het vaandel. Juist die koppeling van onderwijskundig onderzoek en praktijkervaring van leerkrachten levert veel moois op.' Zij werkt op de Stefanusschool van SKOR als intern begeleider. Daar coacht zij leerkrachten zodat zij zo goed mogelijk onderwijs voor alle leerlingen kunnen verzorgen. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor de opzet en coördinatie van de zorgstructuur op school. 'Ook draag ik enthousiast bij aan kennisdeling in het team. Voor stichting SKOR kom ik ook op scholen waar startende IB-ers werken of waar vraagstukken liggen op het vlak van de (zorg) structuur om begeleiding te bieden.’

Mijn passie ligt bij goed onderwijs voor ieder kind

Winnie haar passie ligt bij goed onderwijs voor ieder kind. 'Mijn overtuiging is dat dit valt of staat met de leerkracht die voor de groep staat. Hoe mooi is het om bij te kunnen dragen aan hetgeen dat de leerkrachten van de toekomst op de pabo gaan leren!', verklaart Winnie haar motivatie om aan de herijking deel te nemen. 'Ik denk dat ik met mijn uitgebreide ervaring met en kennis van zowel onderwijskundige theorie, als de huidige onderwijspraktijk goed mee richting kan geven aan wat een goede leerkracht nodig heeft.'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.