Kennis en vaardigheden startbekwame leraar

Lerarenopleiders hebben binnen het programma 10voordeleraar (onderdeel van de Vereniging Hogescholen) de kennisbases ontwikkeld. Elke lerarenopleiding heeft een landelijke kennisbasis die de kennis en vaardigheden vastlegt die een afgestudeerde student moet beheersen. Er zijn zowel generieke kennisbases als vakkennisbases. Een kennisbasis legt een brede en gemeenschappelijke basis vast. De hogescholen implementeren de inhoud van de kennisbases in hun eigen onderwijs- en toetsprogramma’s. In de uitwerking is ruimte voor de profilering van de verschillende hogescholen. 

Inhoud
De kennisbases dekken het gehele desbetreffende werkterrein: basisonderwijs, eerstegraadsgebied en tweedegraadsgebied en er is samenhang tussen de verschillende kennisbases die inhoudelijke en vakoverstijgende verwantschap kennen. Daarnaast zijn een aantal (maatschappelijk) belangrijke vakoverstijgende thema’s geïmplementeerd. 

Valideren en vaststellen
Het werkveld en externe deskundigen hebben de inhoud van elke kennisbasis gevalideerd. Hierbij zijn de kennisbases getoetst aan de laatste wetenschappelijke inzichten van het vak, de ontwikkelingen in het werkveld en veranderingen op het gebied van landelijk beleid. De kennisbases zijn uiteindelijk bestuurlijk vastgesteld.

Beoordelen en aanpassen
Ontwikkelingen binnen het vak of het beleid maken het wenselijk om de kennisbasis met enige regelmaat te beoordelen en aan te passen. Deze aanpassingen zijn onderdeel van het peerreviewproces. Lerarenopleiders doen suggesties voor nadere verduidelijkingen, aanscherpingen, of aanpassingen en leggen de herijkingswensen vast voor het groot onderhoud van de kennisbases. Tussentijds is het mogelijk om wijzigingen door te voeren die geen gevolgen hebben voor het onderwijs- en toetsprogramma.

 

Nieuws kennisbases