Herijkingsproces pabo gaat van start

Het licht staat op groen; we gaan van start met de herijking van de kennisbases van de pabo. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde worden inmiddels de leden van het kernteam geworven, zowel vanuit de pabo als vanuit het werkveld. Zij houden zich de komende periode allereerst bezig met het opstellen van een zogenaamde startnotitie, waarin algemene en meer vakspecifieke uitgangspunten worden geformuleerd die belangrijk zijn voor de herijking van hun leergebied. Dat doen ze niet alleen.

Geduld is een schone zaak
Juist nu wordt gestart met de herijking van de eerste kennisbases van de pabo, omdat het eerst wachten was op de oplevering van de geactualiseerde kerndoelen door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Als bekend is wat de leerlingen op de basisschool meekrijgen, kan hier de herijking van de kennisbases van de pabo vervolgens op worden afgestemd. Voor Nederlands en rekenen en wiskunde zijn deze concept kerndoelen inmiddels gepubliceerd, voor de overige leergebieden laat dit nog even op zich wachten. Daarom wordt eerst gestart met de herijking van de kennisbases van Nederlands en rekenen en wiskunde, de overige kennisbases volgen later.

Namen en rugnummers
Verschillende groepen spelen een rol in het proces van de herijking van de kennisbases. Hieronder volgt een korte uitwerking:

  • Kernteam

Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde worden momenteel de zogenaamde kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

  • Advieskring

Het kernteam wordt bijgestaan door een zogenaamde advieskring. Hierin zitten experts vanuit onderzoek en wetenschap en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied. De advieskring geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door het kernteam zijn ontwikkeld. Deze inbreng is niet vrijblijvend. Het kernteam verantwoordt hoe zij met de inbreng van de advieskring omgaat en tot welke keuzes dit leidt voor de uiteindelijke kennisbasis.

  • Procesregisseur

De procesregisseur stuurt het proces van de totstandkoming van de kennisbases aan. De procesregisseur heeft hierbij afdoende kennis van het betreffende leergebied zodat inhoudelijke gesprekken kunnen worden geduid, maar is geen inhoudelijk expert in het betreffende leergebied. De procesregisseur bewaakt de uitgangspunten, brengt de advieskring tijdig in stelling en brengt verschillende perspectieven en belangen samen.

  • Opleidingsberaad Leraren

In dit opleidingsberaad worden de wensen en behoeften van leraren en scholen voor het curriculum van lerarenopleidingen besproken. In het Opleidingsberaad Leraren zitten in elk geval het ministerie van OCW, de werkgevers, de beroepsgroep en de Vereniging Hogescholen om tafel. Hierbij worden afspraken gemaakt over wat elke leraar moet kennen en kunnen aan het einde van de opleiding (startbekwaamheid) en wat juist later in het werk ontwikkeld moet worden (vakbekwaamheid).  

Al doende leert men
En ook al zijn we gestart, het verdere proces is zeker niet in beton gegoten. Er wordt rekening gehouden met een aantal belangrijke ontwikkelingen, die van invloed zijn op de inrichting en de invulling van de kennisbases. Denk hierbij aan de publicatie van het beroepsbeeld van de leraar, dat naar verwachting voor de zomervakantie wordt opgeleverd. Maar ook aan de herziening van de bekwaamheidseisen voor de leraar basisonderwijs.