Een uniek staaltje werk nadert zijn voltooiing

In het voorjaar van 2022 is gestart met een nieuw project binnen de kennisbases: de herijking van de kennisbases door én met alle opleidingen die werknemers voor het onderwijs opleiden. Dat klinkt wat cryptisch. ‘Het is voor het eerst dat er een brede pedagogisch-didactische kennisbasis is geschreven voor de AD-opleidingen die gerelateerd is aan de lerarenopleidingen, de pabo’s, de tweedegraads- en de eerstegraadslerarenopleidingen én de zogenaamde ongegradeerde opleidingen, zoals de ALO’s en de kunstopleidingen’, licht Gerrit Beunk, projectleider bij 10voordeleraar, toe.

Gerrit Beunk, projectleider 10voordeleraar

 

Basis voor kennisbases
‘Iedereen nam daarbij zijn eigen expertise mee. Voor de schrijfgroep was het een uitdaging om tot één document te komen waarin iedereen zich kan herkennen. Het is de basis van waaruit de andere kennisbases vertrekken. Dat betekent creativiteit. Maar iedereen wil natuurlijk ook kwaliteit. Dat leverde mooie discussies op om samen tot de kern van deze pedagogisch-didactische basis te komen. Het is de basis waarop men kan voortborduren in deel twee van de ruim zestig kennisbases’, aldus Gerrit.

‘Het is uniek dat met elkaar een basis is gecreëerd, uitwisselbaar bij het overstappen van de ene naar de andere opleiding’

Tegelijkertijd is het uniek dat er met elkaar een basis is gecreëerd, die ook uitwisselbaar gaat worden bij het overstappen van de ene naar de andere opleiding. ‘Omdat de leeruitkomstgebieden in het voorjaar van 2023 zijn vastgesteld, hebben we die verbinding ook gemaakt’, merkt Gerrit op. ‘Vanuit de leeruitkomstgebieden was ook al een verbinding gelegd met de bekwaamheidseisen. Daardoor kan de kwaliteit worden gewaarborgd.’

Uitdagend traject
Kortom, een uitdagend traject waar dertig mensen een jaar lang aan hebben gewerkt. Met een prachtig resultaat dat net voor de zomer van 2023 gereed was. ‘Om het definitief te maken zijn we vanaf september dit jaar de legitimeringsronde in gegaan’, vertelt Gerrit. ‘We hebben de achterbannen van alle opleidingen en experts op het pedagogisch-didactisch gebied gevraagd mee te lezen en ons nog van input te voorzien. Daar hebben we ruim veertig reacties op gehad. Die waren heel divers van inhoud en het grootste deel was positief. Het mooie was dat we ook heel praktische adviezen kregen, zoals die van het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling – red.). Zij zijn bezig met de herijking van de kerndoelen en de examenprogramma’s, waar de docent van morgen op voorbereid moet zijn. Dat is een mooie samenwerking op inhoud en proces! Bovendien hoorden we vanuit de MBO Raad dat de partnerschappen gezamenlijk werken aan het onderzoekend handelen, dat precies raakt aan ons proces.’

‘De achterban van alle opleidingen en experts op het pedagogisch-didactisch gebied heeft ons van input voorzien’

Definitieve versie
Wat is het vervolg? ‘Alle input is verwerkt door de schrijfgroep en nog voor het kerstreces krijgen alle organisaties de definitieve versie terug. Ondertussen hebben we de vakdidactici van de eerste- en tweedegraadslerarenopleidingen op de hoogte gesteld hoever we zijn’, antwoordt Gerrit. ‘Zij kunnen in het nieuwe kalenderjaar vanuit dit basisdocument aan de slag om het domein Vakdidactisch handelen te herijken.’

Gerrit kijkt met heel veel waardering terug op de realisatie van de brede pedagogisch-didactische kennisbasis. ‘Zoveel collega’s die met veel passie en professionaliteit daarmee aan de slag zijn gegaan. Zich samen inzettend voor kwaliteit, met ongelooflijk veel creativiteit. Ik heb vertrouwen in de toekomst!’, sluit hij optimistisch af.

KennisbasesJosé Snijder