Start herijking van de kennisbases

De lerarenopleidingen starten komend studiejaar met de herijking van de kennisbases. Elke lerarenopleiding heeft een landelijke kennisbasis die de kennis en vaardigheden vastlegt die een afgestudeerde student moet beheersen. Ontwikkelingen binnen het vak of het beleid maken het wenselijk om de kennisbases met enige regelmaat te actualiseren. Het programmabureau 10voordeleraar coördineert deze herijkingsoperatie.

Het Bestuurlijk Overleg lerarenopleidingen van de Vereniging Hogescholen heeft op 22 april jl. het besluit genomen dat parallel aan en zoveel mogelijk rekening houdend met de andere ontwikkelingen in het onderwijs, de inhoud van de huidige kennisbases opnieuw tegen het licht moet worden gehouden. De vakinhoudelijke aanpassingen zullen vrijwel parallel lopen met de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma´s van vo (en mbo) die onder regie van het SLO plaatsvindt. 

Brede pedagogische generieke kennisbasis

Voor de generieke kennisbasis komt er één brede pedagogische kennisbasis voor de pabo, tweedegraadslerarenopleidingen, vakmasters, kunstvakdocentenopleidingen en alo’s. Dit ligt in lijn met het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, waarbij leeruitkomsten worden geformuleerd voor de brede pedagogische basis. Het werken aan een generieke kennisbasis voor alle lerarenopleidingen is een mooie ontwikkeling en samenwerkingsinitiatief, waar vertegenwoordigers van de landelijke opleidingsoverleggen in zullen participeren.

Afstemming tussen generiek en vakkennisbases

De herijking van de generieke kennisbasis zal parallel lopen aan het herijkingsproces van de vakkennisbases. De inhoudelijke veranderingen van de generieke kennisbasis, die eventueel ook invloed hebben op de vakkennisbasis, zullen in de loop van 2022 regelmatig met diverse herijkingsgroepen worden gedeeld.

Tijdpad herijking

De herijking zal van start gaan in het studiejaar 2022-2023. Afronding van de herijking staat gepland vóór het tweede semester van het studiejaar 2023-2024, zodat de onderwijsprogramma’s nog kunnen worden aangepast. De beoogde implementatiedatum van de herijkte kennisbases is voorzien voor het studiejaar 2024-2025. De herijking van de kennisbases zal door de hogescholen zelf volledig worden gefaciliteerd. Het programmabureau 10voordeleraar zal dit proces coördineren.

Informatie

Om het herijkingsproces in goede banen te leiden zullen de betrokkenen regelmatig worden geïnformeerd over de voortgang, ontwikkelingen en richtlijnen van de herijkingsproces. De communicatie zal verlopen via de diverse overleggremia, online informatiesessies, nieuwsbrieven, mailings, interviews en een informatiepagina en digitale werkomgeving op het extranet.

Wat zijn de kennisbases?

Een kennisbasis legt een brede en gemeenschappelijke basis vast. De hogescholen implementeren de inhoud van de kennisbases in hun eigen onderwijs- en toetsprogramma’s. In de uitwerking is ruimte voor de profilering van de verschillende hogescholen.

Er is samenhang tussen de verschillende kennisbases die inhoudelijke en vakoverstijgende verwantschap kennen. Daarnaast zijn een aantal (maatschappelijk) belangrijke vakoverstijgende thema’s geïmplementeerd.

Het werkveld en externe deskundigen valideren de inhoud van elke kennisbasis. Hierbij zijn de kennisbases getoetst aan de laatste wetenschappelijke inzichten van het vak, de ontwikkelingen in het werkveld en veranderingen op het gebied van landelijk beleid. De kennisbases zijn uiteindelijk bestuurlijk vastgesteld.

Ontwikkelingen binnen het vak of het beleid maken het wenselijk om de kennisbasis met enige regelmaat te beoordelen en aan te passen. Deze aanpassingen zijn onderdeel van het peerreviewproces. Lerarenopleiders doen suggesties voor nadere verduidelijkingen, aanscherpingen, of aanpassingen en leggen de herijkingswensen vast voor het groot onderhoud van de kennisbases.