Kernteams Nederlands en rekenen en wiskunde bijeen voor startnotitie herijking kennisbases pabo
De leden van de kernteams Nederlands en rekenen en wiskunde hebben op 4 april hun eerste ontwikkeldag gehouden voor de herijking van de kennisbases van de pabo. Zij zijn gestart met het opstellen van een startnotitie. Daarin formuleren zij algemene en meer vakspecifieke uitgangspunten die belangrijk zijn voor de herijking van hun leergebied.
Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Kernteam herijking Nederlands
De leden van het kernteam herijking Nederlands zijn:
Instituutsopleiders
Rutger Smabers, opleidingsdocent / docent taaldidactiek bij HAN Pabo, voorzitter
Wendy Goosen, hogeschooldocent taal bij Hogeschool KPZ
Sander van der Harst, taaldocent bij Thomas More Hogeschool
Mariëlle Heesters, docent taaldidactiek/jeugdliteratuur bij Avans Hogeschool en lid van de kenniskring ‘transdisciplinair samenwerken in het onderwijs’
Fannie Pielage, docent taalonderwijs/jeugdliteratuur bij PABO Hogeschool Leiden
Schoolopleiders
Kelly Blom, Leerkracht groep 8 & taalcoördinator bij Almeerse Scholen Groep
Maureen Grevink, scholingspartner Zo leer je kinderen lezen en spellen bij Praktijk Opgeletterd
Linda Moonen, docent Nederlands bij De Kempel hogeschool voor leraren
Kernteam herijking rekenen en wiskunde
De leden van het kernteam herijking rekenen en wiskunde zijn:
Instituutsopleiders
Michiel Veldhuis, docent-onderzoeker rekenen-wiskunde bij Hogeschool Ipabo, voorzitter
Erwin Janssen, docent bij Hogeschool van Amsterdam
Suzanne de Lange, opleidingsdocent rekenen-wiskunde bij Hogeschool Inholland
Bianca Pater, coördinator Samen Opleiden en opleidingsdocent bij HAN Pabo
Schoolopleiders
Linda van den Anker, rekenspecialist en plusklasleerkracht bij CNS Ede
Astrid Nuijten, bovenschoolse taken De Groeiling bij De Groeiling
Martijn Schouw, vakontwikkelaar wiskunde & leerlingcoach bij Onderwijsroute 10-14
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.