Rutger Smabers
voorzitter kernteam Nederlands

Wendy Goosen
lid kernteam Nederlands

Sander van der Harst
lid kernteam Nederlands

Mariëlle Heesters
lid kernteam Nederlands

Fannie Pielage
lid kernteam Nederlands

Merlin van Kimmenade
lid kernteam Nederlands

Kelly Blom
lid kernteam Nederlands

Ilse van der Palen
lid kernteam Nederlands

Maureen Grevink
lid kernteam Nederlands

Linda Moonen
lid kernteam Nederlands


Advieskring

Lieke van de Beek is werkzaam als leerkracht basisonderwijs in Nijmegen, hier staat ze drie dagen voor een kleuterklas. Daarnaast volgt ze de (pre)master Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Als startend leerkracht is ze onderdeel van de advieskring alumni. Hier behandelt ze de leergebieden Nederlands, Mens en Maatschappij en Digitale Geletterdheid.

Tjalling Brouwer is onderwijsadviseur/ taalleesspecialist. Hij begeleidt scholen door heel Nederland bij het optimaliseren van hun taal- en leesonderwijs. Daarnaast is hij conceptauteur van verschillende taal- en leesmethodes, waaronder de methode Staal. Verder is hij praktijkhouder van een dyslexiepraktijk. Tjalling is voorzitter van de Vereniging van Taalspecialisten.

Marjolein van Buuren is hogeschooldocent op de Hogeschool Utrecht. Zij doceert Handschriftonderwijs aan voltijd en deeltijd pabo-studenten, is afstudeercoördinator en begeleidt studenten in de afstudeerfase. Marjolein is handschriftexpert en onderwijskundige. Zij vertegenwoordigt het netwerk docenten handschriftontwikkeling & schrifteducatie.

Peter-Arno Coppen is hoogleraar vakdidactiek van de geesteswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Hij doet onderzoek naar met name grammatica- en taalbeschouwingsdidactiek in vo en po. Hij is actief in het Meesterschapsteam Nederlands [https://nederlands.vakdidactiekgw.nl/], en schrijft columns in Onze Taal, Levende Talen Magazine en Trouw.

Imme Dekker is leerkracht in het basisonderwijs. Hij heeft in 2024 zijn diploma behaald aan Hogeschool de Kempel. Hij vertegenwoordigt de huidige leerkrachten in opleiding en alumni.

Peter van Duijvenboden - tekst volgt

Jacqueline Evers-Vermeul is universitair hoofddocent Taal, Communicatie & Educatie en doceert o.a. binnen de MA Neerlandistiek en de lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht. Ze doet samen met studenten en promovendi onderzoek naar lees- en schrijfdidactiek (in po en vo) en naar de begrijpelijkheid van schoolboeken en toetsen. Ze is lid van het Meesterschapsteam Nederlands, lid van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en voorzitter van de vaststellingscommissie voor de eindexamens Nederlands havo-vwo.

Martine Gijsel (voorzitter) is senior onderzoeker bij het Expertisecentrum Nederlands. Ze voert praktijkgericht en beleidsgericht onderzoek uit ter verbetering van het taalonderwijs in het po, vo en mbo. Martine heeft een achtergrond als logopediste en spraak- en taalpatholoog en promoveerde op een onderzoek naar de leesvaardigheid van leerlingen in het po. In de periode 2011-2020 werkte ze als associate lector taaldidactiek bij Hogeschool Saxion.

Esther van Huisstede is leerkracht op OBS de Trekvogel, kerndocent taal op Hogeschool Rotterdam en stuurgroeplid van het Landelijk Netwerk Taal. Tevens volgt Esther de master Taalbewust Leren aan de HR. Als stuurgroeplid van het LNT vertegenwoordigt zij de pabodocenten in de advieskring.

Remco Jaspers is na een deeltijd-opleiding pabo sinds 2025 fulltime leerkracht voor groep 6 op OBS Brandevoort. Daarvoor was hij 25 jaar werkzaam in de marketing en communicatie. In de advieskring vertegenwoordigt hij de startende leerkrachten. Als startende leerkracht ervaart hij dagelijks in de praktijk welke elementen toereikend of juist ontoereikend aan bod zijn gekomen in de pabo-opleiding. Hij vindt het waardevol om met feedback daarover, toekomstige leerkrachten een solide basis te kunnen bieden voor dit mooie vak.

Erna van Koeven is docent taal aan master Educational Needs en onderzoeker aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij heeft zelf de lerarenopleiding basisonderwijs gevolgd en als docent gewerkt op een pabo. Ze begeleidt scholen voor po, vo en mbo bij het innoveren van taalonderwijs en is auteur van vakliteratuur voor po, vo en mbo op het gebied van rijke taal. Ze is neerlandica en ze is gepromoveerd aan de Vrije Universiteit.

Evelien Krikhaar is senior onderzoeker en projectleider bij het Expertisecentrum Nederlands. Zij heeft ruime ervaring met onderzoeks- en implementatie-projecten op het gebied van taal in het onderwijs, onder andere van technisch lezen, leesproblemen en dyslexie. Ze was betrokken bij de ontwikkeling, herziening en implementatie van de diverse protocollen leesproblemen en dyslexie voor het onderwijs. Sinds 2018 is zij programma-manager van Dyslexie Centraal.

Gieske Laros - is hogeschooldocent Nederlands en opleidingscoach aan de Nieuwste Pabo in Sittard en Fontys OSO (master Educational Needs). Ze doceert onder meer taaldidactiek, leesbevordering en jeugdliteratuur en begeleidt studenten bij hun onderzoek en stage. Ze is bestuurslid van LOPON2, een Vlaams-Nederlandse netwerkorganisatie voor Lerarenopleiders Nederlands en Nederlands als tweede taal.

Thijs Nanne is leerkracht en ondersteuner op KC De Hobbit en is werkzaam in alle groepen binnen de school. Verder heeft hij een achtergrond als onderwijsassistent en educatief specialist, daarnaast is hij lid van de ontwikkel- en onderzoeksgroep ICT en digitalisering.

Suzanne van Norden is auteur van meerdere boeken over taal- en schrijfonderwijs voor de basisschool en begeleidt scholen die hun schrijfonderwijs willen verbeteren. Zij houdt een blog bij over schrijven op www.iedereenkanlerenschrijven.nl.

Joanneke Prenger is taalexpert en curriculumontwikkelaar Nederlands bij SLO. Ze is betrokken bij verschillende projecten rondom het taalonderwijs en coördineert het Landelijk Netwerk Taal. Samen met collega Jocelijn Pleumeekers was zij de kartrekker van het team dat de kerndoelen Nederlands heeft geactualiseerd. Joanneke is Neerlandica en is gepromoveerd op een onderzoek naar taal en tekstbegrip in het reken- en wiskundeonderwijs.

Maaike Pulles is onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid en Geletterdheid van NHL Stenden Hogeschool. Ze doet onderzoek naar onder andere geletterdheid en interactie in de klas. Daarnaast geeft ze onderwijs op de pabo en is ze medeauteur van Portaal. Ze is neerlandica en is gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar dialogisch lezen in het basisonderwijs.

Nicolette Schaper is bestuurslid van Levende Talen Nederlands en eerstegraads bevoegd docent Nederlands. Ze heeft (lesgevende) ervaring in het v(s)o, mbo en in het hbo als lerarenopleider aan een pabo. Daarnaast verzorgt en begeleidt zij professionaliserings- en implementatietrajecten. Nicolette is lid van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands en initiatiefnemer van de Werkgroep Mondelinge Taalvaardigheid.

Joana da Silveira Duarte is hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. Haar expertise ligt op het snijvlak van meertaligheid, geletterdheid en inclusief onderwijs. Eerder werkte zij als docent-opleider en onderzoeker in Portugal en Duitsland. Van 2020 tot 2024 was zij lector Meertaligheid en Geletterdheid aan NHL Stenden Hogeschool. In haar werk richt Joana zich op talenbewust en taalinclusief lesgeven in het primair, voortgezet en hoger onderwijs. Zij publiceert regelmatig over deze thema’s en werkt nauw samen met scholen, leraren en beleidsmakers aan het ontwikkelen en implementeren van taalinclusieve onderwijspraktijken — zowel in Europees Nederland als in Caribisch Nederland.

Mirjam Snel - tekst volgt

Nicci Sulkers is een leerkracht in groep 3 op de Roelof Venema School in Amstelveen en is masterstudent orthopedagogiek. Zij heeft de universitaire pabo afgerond en denkt vanuit deze expertise mee als alumni in de advieskring voor de herijking van de kennisbases.

Chiel van der Veen is lector Urban Care & Education aan hogeschool Windesheim en research fellow aan de Vrije Universiteit Amsterdam []. Hij doet praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar kansengelijkheid, goed taalonderwijs en de sociaal-cognitieve ontwikkeling van kinderen. Chiel is opgeleid als leraar basisonderwijs en promoveerde op een onderzoek naar dialogische gespreksvoering in kleuterklassen. In de advieskring brengt hij expertise in rond leren, sociale interactie en onderzoek in en met de onderwijspraktijk.

Mirella Verspiek - tekst volgt

Leonie Wulftange is beleidsadviseur bij het Algemeen Secretariaat van de Taalunie. Ze houdt zich in die functie bezig met het onderwijs Nederlands in Nederland en Vlaanderen. Leonie was ook lid van de advieskringen voor de nieuwe kerndoelen en de examenprogramma’s Nederlands. De Taalunie kan een beroep doen op de expertise van een brede groep taalonderwijsprofessionals door overleg met de Taalraad en het PONT2.

Rowan Zuidema is beleidsadviseur Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Ze houdt zich vanuit die positie onder andere bezig met de verbinding met lerarenopleidingen. Tevens is zij secretaris van de Kennisbenuttingsraad, het besluitnemend orgaan over de NRO-strategie om het gebruik van kennis uit onderwijsonderzoek te stimuleren.