Ilse van der Palen – lid kernteam herijking Nederlands

Ilse van der Palen is specialist op het gebied van schriftonderwijs. Zij is werkzaam als docent Handschriftonderwijs aan Hogeschool De Kempel in Helmond en als zelfstandige met Helder Handschrift. Ilse studeerde af aan de Radboud Universiteit, master International Business Communications. Zij volgde daarna een reeks programma's aan hoger onderwijsinstellingen, waaronder een post-hbo opleiding tot Opleider Handschriftonderwijs en Schrifteducatie aan de IPABO. Ook behaalde zij het basisdiploma van VLSM, Vereniging voor Handschriftontwikkeling, op Hogeschool KPZ.

In haar werk leert Ilse aankomende leerkrachten hoe ze kinderen kunnen leren schrijven, hoe ze zelf leesbaar kunnen schrijven en waarom het belangrijk is dat kinderen op de basisschool met de hand schrijven, naast het gebruik van digitale middelen. 'Het is een waardevolle vaardigheid bij leren, communiceren en reflecteren, Wanneer het op een goede manier wordt aangeleerd heeft elke leerling daar de rest van zijn leven profijt van', zegt zij.

Met de hand schrijven is een waardevolle vaardigheid bij leren, communiceren, en reflecteren

Wat boeit Ilse in haar werk? 'Dat is de dubbele laag in mijn werk. Enerzijds vind ik het leuk om steeds nieuwe manieren te vinden om aankomende leerkrachten te enthousiasmeren voor schrijven,' antwoord zij, 'Anderzijds vind ik het ook leuk me te verdiepen in de ontwikkeling van schriftonderwijs op de basisschool. Welke nieuwe inzichten zijn er voor kinderen, welke methodes, welke materialen, en hoe neem ik dit mee in het aanbod voor de aankomende leraren?'

Om die reden is zij ook heel gemotiveerd om deel te nemen aan de herijking. 'Ik vind het belangrijk dat schriftonderwijs op een goede manier geïntegreerd wordt binnen de kennisbasis Nederlands, zodat de toekomst van het leren schrijven, een belangrijke basisvaardigheid, gewaarborgd is. Er zijn veel raakvlakken binnen dit leergebied, en ik kijk er naar uit hiermee aan de slag te gaan, om samen een sterke kennisbasis neer te zetten,' blikt Ilse vooruit.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.