Merlin van Kimmenade – lid kernteam herijking Nederlands

Merlin van Kimmenade is leerkracht/taalcoördinator bij Basisschool Bonifatius in Enschede. Zij rondde de opleiding tot leraar basisonderwijs af aan Hogeschool Saxion. Ze volgt nu de opleiding Interne Begeleider en Specialist Onderwijsbehoeften en Gedrag aan de Hogeschool KPZ in Zwolle. Ook is ze voorzitter van het taalnetwerk binnen de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede.

‘Ik geef met veel passie les aan groep 6/7 op de Bonifatius. Daarnaast ben ik coördinator van het plusbeleid en begeleid ik twee andere scholen op het gebied van taal- en leesonderwijs’, vertelt zij. ‘Ik geniet ervan om samen met het team het onderwijs zo vorm te geven dat zowel de kinderen als de leerkrachten enthousiast zijn.’ Merlin vindt het erg belangrijk om samen te leren en de kinderen een goede basis geven om de maatschappij in te gaan. ‘Ik zoek altijd naar nieuwe, betere manieren om het onderwijs vorm te geven. Daarom volg ik nu de opleiding voor Intern Begeleider, zodat ik in die rol de kwaliteit van het onderwijs samen met het team kan versterken.

Ik wil graag dat toekomstige leerkrachten inhoudelijk voorbereid zijn, zodat zij lessen in samenhang goed vormgeven

Merlin wil graag dat toekomstige leerkrachten inhoudelijk voorbereid zijn zodat zij lessen in samenhang goed vormgeven. ‘Dat vereist dat zij de vaardigheden en kennis hebben, ook didactisch, om leerlingen goed en betekenisvol onderwijs te kunnen bieden. Zodat zij met enthousiasme lezen. En leesbeleving en samenhang een belangrijke plek geven’, licht Merlin haar motivatie om bij te dragen aan de herijking van de kennisbasis toe.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.