Mens en Natuur - herijking kennisbases pabo
Downloads
volgt
Kernteam
Anne Creemers
lid kernteam Mens en Natuur
Dave Hanzen
lid kernteam Mens en Natuur
Manon Nieuwenkamp
lid kernteam Mens en Natuur
Helmar Rouwenhorst
lid kernteam Mens en Natuur
Lennard van den Akker
lid kernteam Mens en Natuur
Advieskring
Ed van den Berg is gepensioneerd vakdidacticus natuurwetenschappen (VU, UvA, UtTwente, UU), lector Natuur- en Techniekonderwijs (pabo Hogeschool van Amsterdam) en docent natuurkunde en vakdidactiek in lerarenopleidingen in VU-projecten in Indonesië en de Filipijnen. Hij is o.a. lid van de commissie primair onderwijs van NVON en was in 2024 namens NVON secretaris van de Adviescommissie voor kerndoelen Mens en Natuur.
Robbert Blanken is vakexpert mens en natuur en curriculumontwikkelaar voor het primair onderwijs bij SLO. Hij is betrokken bij de actualisatie van de kerndoelen voor mens en natuur en de ontwikkeling van ondersteunende materialen. Robbert heeft een achtergrond als bosecoloog. Hij heeft op verschillende pabo’s gewerkt, als leerkracht in het basisonderwijs en lerarenopleider natuur en techniek.
Naomi Boomsma is leerkracht in groep 3-4-5 op obs Opwaardz in Olst. Ze is recentelijk afgestudeerd en fungeert als alumni binnen de advieskring.
Imme Dekker is leerkracht in het basisonderwijs. Hij heeft in 2024 zijn diploma behaald aan Hogeschool de Kempel. Hij vertegenwoordigt de huidige leerkrachten in opleiding en alumni.
Anika Embrechts is lerarenopleider en curriculumontwikkelaar Wetenschap & Technologie en Digitale Geletterdheid. Ze is als docent/onderzoeker verbonden aan het ROC van Twente en Saxion Hogeschool. Ook maakt zij deel uit van twee kerndoelenteams: Digitale Geletterdheid en Mens en Natuur. Anika is als onderzoeker verbonden aan het programmateam Samen Opleiden, het Kennisnetwerk Lerende Leraren en de Techkwadraat kennisgroep.
Erwin Groenenberg is vakdocent op de Thomas More hogeschool. Hij doceert natuuronderwijs (inhoud & didactiek), is docent (van de minor) onderzoekend en ontwerpend leren, geeft didactiek van het buitenonderwijs en begeleidt diverse projecten op het gebied van wereldwijsheid. Ook verzorgt hij de begeleiding van studenten in hun stages. Daarnaast is Erwin aanspreekpunt voor de opleidingslijn wereldwijsheid. Erwin is opgeleid als bioloog en is eerstegraads bevoegd.
Anna Hotze is sinds juni 2024 universitair hoofddocent en sectieleider bij de afdeling science en engineering education bij de TU Delft. Daarvoor was ze werkzaam als lector wetenschap en technologie en manager van het kenniscentrum bij Hogeschool IPABO. Anna heeft een achtergrond in de scheikunde waarin zij is gepromoveerd.
Sofie Jimmink is een leerkracht in groep 1/2 op Jenaplanschool de Wilgenhoek in Leerdam. Ze is recent afgestudeerd aan de deeltijd pabo en heeft een achtergrond in de jeugdgehandicaptenzorg.
Lindsay Koster is leerkracht van groep 4 in het regulier basisonderwijs. Op deze school houdt zij zich daarnaast bezig met de ontwikkeling van het onderwijs in de taaldomeinen.. Haar achtergrond ligt in de specialistische jeugdhulpverlening en het speciaal onderwijs.
Tygo Malmberg is directeur bij het Nederlands Instituut voor Biologie. Hij nam ook zitting in de advieskringen Mens & Natuur en de vakvernieuwingscommissie biologie. Daarnaast gaf hij recentelijk input voor de vernieuwde kennisbasis van de Tweedegraads lerarenopleidingen biologie.
Janette Prins is taalkundige en als senior onderzoeker bij Thomas More Hogeschool. Ze doet onderzoek naar de relatie tussen de fysieke leeromgeving en de taalontwikkeling van kinderen. Ze is gepromoveerd op het belang van spel in de natuur voor de taalontwikkeling van jonge kinderen.
Wieke van der Putten is werkend als leerkracht basisonderwijs in Nijmegen. Volgt daarnaast de (pre)master orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit. Ze is als leerkracht onderdeel van de advieskring alumni.
Ellen Rohaan is senior onderzoeker en docent bij Fontys Hogeschool. Als onderzoeker werkt zij voor het lectoraat Goed Leraarschap, Goed Leiderschap en het Kenniscentrum Youth Education for Society en doet zij onderzoek naar ‘outdoor learning’ (buitenonderwijs in een natuurrijke omgeving), voornamelijk in de context van het primair onderwijs en op de pabo. Als docent werkt zij voor de minor Outdoor Adventure Educatie. Zij is tevens mede-auteur van het boek ‘Onderzoekend en ontwerpend de wereld ontdekken’.
Sara Rozema is werkzaam als leerkracht op Kindcentrum BR!CKS. Dit combineert ze met de (pre)master Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Als startend leerkracht zal zij de alumni vertegenwoordigen binnen de advieskring.
Mirella Verspiek - tekst volgt
Sahar Yadegari is directeur-bestuurder van VHTO, het Expertisecentrum voor haar technische ontwikkeling. VHTO werkt onder andere aan het doorbreken van genderstereotypen in exact onderwijs in Nederland om gelijken kansen te bieden voor meiden om interesse in techniek en technologie te ontwikkelen. VHTO vertaalt wetenschappelijk onderzoek over Gender & STEM in bruikbare handvatten voor onderwijsprofessionals.
Rowan Zuidema is beleidsadviseur Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Ze houdt zich vanuit die positie onder andere bezig met de verbinding met lerarenopleidingen. Tevens is zij secretaris van de Kennisbenuttingsraad, het besluitnemend orgaan over de NRO-strategie om het gebruik van kennis uit onderwijsonderzoek te stimuleren.