Lennard van den Akker - lid kernteam Mens en Natuur

Lennard van den Akker is werkzaam als pabo-docent bij Thomas More Hogeschool en leerkracht bij Basisschool Müllerpier. 'Op de Thomas More ben ik natuur en techniek docent, en erg gericht op onderzoekend en ontwerpend leren en op buitenonderwijs. Op de basisschool probeer ik dit zo veel mogelijk toe te passen. Ik wil er vooral een goede, zorgzame en fijne meester zijn', zegt hij.

In zijn werk boeien leertheorieën en ontwikkelingspsychologie hem zeer. 'Ik ben natuurlijk ook bijzonder geïnteresseerd in alles wat met natuur en techniek te maken heeft. De ontwikkeling van studenten en leerlingen vind ik altijd erg interessant, de stappen die zij maken en hoe ik hun daar het beste in kan begeleiden.'

Wat motiveert Lennard om aan deze herijking deel te nemen? 'Het is een mooie uitdaging. Daarnaast heb ik ook mee mogen schrijven aan de nieuwe kerndoelen voor mens en natuur en hoop ik met deze ervaring een bijdrage te leveren aan de herijking van de kennisbases', antwoordt hij.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.