Linda van den Anker – lid kernteam herijking rekenen en wiskunde

Linda van den Anker is rekenspecialist en hoogbegaafdheidsspecialist bij Christelijk Nationaal Schoolonderwijs (CNS) Ede. Na haar opleiding tot leraar basisonderwijs volgde zij een reeks opleidingen op het vlak van rekenen-wiskunde, dyscalculie en hoogbegaafdheid.

Met inzet van doorlopende ontwikkeling van kunde begeleid ik leerlingen en leerkrachten in hun verdere ontwikkeling op het gebied van rekenen (dyscalculie) en hoogbegaafdheid. Vanuit mijn functie als rekenspecialist voer ik diagnostische rekenonderzoeken uit, geef ik scholing, ontwikkel ik beleid en begeleid ik leerkrachten. Als plusklasleerkracht geef ik bovenschools les aan zeer begaafde kinderen met alle taken die daarbij horen. Daarnaast (bege)leid ik een groep rekencoördinatoren en een groep hoogbegaafdheidscoördinatoren.

Goed rekenonderwijs voor leerlingen dat de nadruk legt op het leren denken en ontdekken

Linda vindt rekenen-wiskunde een ontzettend mooi vak. ‘Ik heb als doel zoveel mogelijk kinderen, maar ook de leerkrachten dit als een mooi vak gaan of blijven zien. Met hen wil ik dat op verscheidene manieren bereiken. Dat kan door bijvoorbeeld creativiteit, zelf leren denken, problemen oplossen, inzet van eigen producties en uitdaging voor iedereen aan het rekenonderwijs toe te voegen. Dat doe je op basis van weloverwogen keuzes waarbij de leerkracht de leerlijnen en rekendoelen goed kent. Samen met een team of met een leerkracht toewerken naar dat doel is erg fijn werk!’

Linda wil dat leerlingen goed rekenonderwijs krijgen dat de nadruk legt op het leren denken en ontdekken. ‘Leerkrachten zijn goud waard als zij voelen over meer dan voldoende kennis te beschikken én zich vaardig voelen om goed rekenonderwijs te geven. Die daar ook van kunnen genieten en daarnaast doelbewuste keuzes kunnen maken. Daar werk ik maar al te graag aan mee’, sluit zij af.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.

5 juni 2024