Advieskringen herijking kennisbases pabo

De kernteams voor de herijking van de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde worden bijgestaan door zogenaamde advieskringen. Hierin zitten experts vanuit onderzoek en wetenschap en diverse vertegenwoordigers van organisaties die sterke raakvlakken hebben met het betreffende leergebied. De advieskring geeft inhoudelijke feedback op de (tussen)producten die door het kernteam zijn ontwikkeld. Deze inbreng is niet vrijblijvend. Het kernteam verantwoordt hoe zij met de inbreng van de advieskring omgaat en tot welke keuzes dit leidt voor de uiteindelijke kennisbasis.


Advieskring leergebied Nederlands

De leden van de advieskring leergebied Nederlands en hun expertises zijn:

Tjalling Brouwer is onderwijsadviseur/ taalleesspecialist. Hij begeleidt scholen door heel Nederland bij het optimaliseren van hun taal- en leesonderwijs. Daarnaast is hij conceptauteur van verschillende taal- en leesmethodes, waaronder de methode Staal. Verder is hij praktijkhouder van een dyslexiepraktijk. Tjalling is voorzitter van de Vereniging van Taalspecialisten.

Marjolein van Buuren is hogeschooldocent op de Hogeschool Utrecht. Zij doceert Handschriftonderwijs aan voltijd en deeltijd pabo-studenten, is afstudeercoördinator en begeleidt studenten in de afstudeerfase. Marjolein is handschriftexpert en onderwijskundige. Zij vertegenwoordigt het netwerk docenten handschriftontwikkeling & schrifteducatie.

Peter-Arno Coppen is hoogleraar vakdidactiek van de geesteswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Hij doet onderzoek naar met name grammatica- en taalbeschouwingsdidactiek in vo en po. Hij is actief in het Meesterschapsteam Nederlands [https://nederlands.vakdidactiekgw.nl/], en schrijft columns in Onze Taal, Levende Talen Magazine en Trouw.

Jacqueline Evers-Vermeul is universitair hoofddocent Taal, Communicatie & Educatie en doceert o.a. binnen de MA Neerlandistiek en de lerarenopleiding van de Universiteit Utrecht. Ze doet samen met studenten en promovendi onderzoek naar lees- en schrijfdidactiek (in po en vo) en naar de begrijpelijkheid van schoolboeken en toetsen. Ze is lid van het Meesterschapsteam Nederlands, lid van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en voorzitter van de vaststellingscommissie voor de eindexamens Nederlands havo-vwo.

Martine Gijsel is senior onderzoeker bij het Expertisecentrum Nederlands. Ze voert praktijkgericht en beleidsgericht onderzoek uit ter verbetering van het taalonderwijs in het po, vo en mbo. Martine heeft een achtergrond als logopediste en spraak- en taalpatholoog en promoveerde op een onderzoek naar de leesvaardigheid van leerlingen in het po. In de periode 2011-2020 werkte ze als associate lector taaldidactiek bij Hogeschool Saxion.

Esther van Huisstede is leerkracht op OBS de Trekvogel, kerndocent taal op Hogeschool Rotterdam en stuurgroeplid van het Landelijk Netwerk Taal. Tevens volgt Esther de master Taalbewust Leren aan de HR. Als stuurgroeplid van het LNT vertegenwoordigt zij de pabodocenten in de advieskring.

Erna van Koeven is docent taal aan master Educational Needs en onderzoeker aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij heeft zelf de lerarenopleiding basisonderwijs gevolgd en als docent gewerkt op een pabo. Ze begeleidt scholen voor po, vo en mbo bij het innoveren van taalonderwijs en is auteur van vakliteratuur voor po, vo en mbo op het gebied van rijke taal. Ze is neerlandica en ze is gepromoveerd aan de Vrije Universiteit.

Nicolette Schaper is bestuurslid van Levende Talen Nederlands en eerstegraads bevoegd docent Nederlands. Ze heeft (lesgevende) ervaring in het v(s)o, mbo en in het hbo als lerarenopleider aan een pabo. Daarnaast verzorgt en begeleidt zij professionaliserings- en implementatietrajecten. Nicolette is lid van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands en initiatiefnemer van de Werkgroep Mondelinge Taalvaardigheid.

Suzanne van Norden is auteur van meerdere boeken over taal- en schrijfonderwijs voor de basisschool en begeleidt scholen die hun schrijfonderwijs willen verbeteren. Zij houdt een blog bij over schrijven op www.iedereenkanlerenschrijven.nl.

Leonie Wulftange is beleidsadviseur bij het Algemeen Secretariaat van de Taalunie. Ze houdt zich in die functie bezig met het onderwijs Nederlands in Nederland en Vlaanderen. Leonie was ook lid van de advieskringen voor de nieuwe kerndoelen en de examenprogramma’s Nederlands. De Taalunie kan een beroep doen op de expertise van een brede groep taalonderwijsprofessionals door overleg met de Taalraad en het PONT2.


Advieskring leergebied Rekenen en wiskunde

De leden van de advieskring leergebied Rekenen en wiskunde en hun expertises zijn:

Lonneke Boels is waarnemend lector bij het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals van de Hogeschool Utrecht (HU). Ze begeleidt master- en PhD-studenten van de pabo en lerarenopleiding wiskunde bij de HU, is gepromoveerd op een onderwerp uit de didactiek van statistiek en was ruim 20 jaar docent wiskunde in met name voorgezet onderwijs, maar ook pabo, po en mbo.

Wim Caspers is docent wiskunde aan het Stanislascollege in Delft en lerarenopleider aan de TU Delft. Daarnaast is hij voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en bestuurslid van het Platform Wiskunde Nederland. Eerder maakte hij al deel uit van de advieskring actualisatie kerndoelen rekenen wiskunde. Hij heeft een wiskundige achtergrond en promoveerde op een onderwerp uit de functionaalanalyse.

Karen Heinsman is orthopedagoog bij samenwerkingsverband Unita. Zij begeleidt scholen in trajecten om het rekenonderwijs te versterken en verzorgt trainingen over rekendidactiek in het scholingsplatform Gameeleon. Karen vertegenwoordigt het rekenbegeleidersnetwerk waarin onderwijsadviseurs elkaar ontmoeten en kennis delen. Binnen de scholen hebben deze adviseurs allemaal te maken met (meest afgestudeerde) leraren basisonderwijs. Daarnaast is Karen een dag per week docent reken-wiskundedidactiek binnen de zijinstroom op Hogeschool Utrecht.

Ronald Keijzer is als lector rekenen-wiskunde verbonden aan vijf Radiantinstellingen, namelijk Hogeschool IPABO, Hogeschool De Kempel, Hogeschool Thomas More, Driestar Educatief en Hogeschool KPZ. Onderzoek binnen de onderzoeksgroep die hij leidt, richt zich onder andere op kennis en vaardigheden van (aanstaande) leraren. Ronald Keijzer is expert in het vakgebied en is voorzitter van de advieskring.

Jenneken van der Mark is voorzitter van de Nederlandse Vereniging ter Ontwikkeling van Reken- en Wiskunde Onderwijs. Als voorzitter van een actieve vereniging lid van het kernteam van het expertisepunt rekenen en wiskunde. Zij is daarnaast onderwijsadviseur, rekenspecialist en daardoor iedere dag in scholen om hen te begeleiden in het verstevigen van hun rekenonderwijs. Jenneken is onderwijskundige en al 15 jaar actief als onderwijsadviseur reken/wiskunde.

Jus Roelofs is opleidingsdocent op de Marnix Academie. Zij doceert wiskunde eigen vaardigheid en didactiek aan pabostudenten. Daarnaast is zij studieloopbaanbegeleider van studenten in het zij-instroomtraject. Namens de Elwier onderzoeksgroep neemt zij deel aan de advieskring.

Rowan Zuidema is Beleidsadviseur Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. Ze houdt zich vanuit die positie onder andere bezig met de verbinding met lerarenopleidingen. Tevens is zij secretaris van de Kennisbenuttingsraad, het besluitnemend orgaan over de NRO-strategie om het gebruik van kennis uit onderwijsonderzoek te stimuleren.


Kernteam, procesregisseur, Opleidingsberaad Leraren
Naast de advieskring is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: het kernteam, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.