Tamme Spoelstra – lid kernteam Burgerschap
Tamme Spoelstra is docent-onderzoeker Lectoraat Goede Onderwijspraktijken en docentopleider Wereldoriëntatie en burgerschap bij Hogeschool Viaa.
Als docentopleider wereldoriëntatie en burgerschap begeleidt Tamme pabo- en masterstudenten in hun leren en ontwikkelen. En als docentonderzoeker van het Lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa is hij begaan met de schoolontwikkeling om kinderen voor te bereiden op de toekomst van morgen in een steeds sneller veranderende wereld.
“Onderwijs als belangrijk fundament voor een democratische samenleving,
versterken van kansengelijkheid en kritisch bevragen van machtsstructuren
”
‘Dit verlangen heb ik met en voor de scholen ook concreet vormgegeven in twee publicaties. Burgerschap in de klas met Anja Sinnige, een methode voor de pabo-opleidingen en Hart voor samen met Erik Renkema, waarin burgerschapsvorming in levensbeschouwelijke onderwijspraktijken concreet zijn vormgegeven’, zegt hij. ‘Dat verlangen wordt ook gevoed door de gedachte dat we als opleidingen de aankomende leraren willen uitdagen om zich concreet medeverantwoordelijk te voelen voor een levenswaardige samenleving. Een samenleving waarin het draait om mensen, diversiteit, zingeving en hoe mensen met elkaar op aarde samenleven en de wereld lief kunnen hebben.’
Het onderwijs speelt volgens Tamme daarin een belangrijke rol en de positie van de leraar is daarin cruciaal. ‘Dit vanuit het inzicht dat elke ontmoeting een bepaalde verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Het onderwijs is een en al ontmoeten. Het onderwijs zie ik als een belangrijk fundament voor de democratische samenleving, het versterken van kansengelijkheid en het kritisch bevragen van machtsstructuren. Dit motiveert mij om deel te nemen aan de (her) ijking van de kennisbasis burgerschap van de pabo’s ’, licht hij zijn deelname aan de herijking toe.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.