Roos Hartman – lid kernteam Burgerschap
Roos Hartman is adjunct-directeur en leerkracht (groep 6) bij de Enschedese Schoolvereniging (ESV). Zij volgt de master Onderwijskundig leiderschap aan Hogeschool Saxion. In haar werk richt zij zich op het realiseren en behouden van goed onderwijs, waarin recht wordt gedaan aan mondiale uitdagingen. 'Daarbij stellen wij ons een aantal vragen. Hoe ziet krachtig en toekomstgericht onderwijs eruit op onze school? Wat hebben onze leerlingen nodig om op te groeien tot zelfbewuste burgers die met vertrouwen hun plek in de samenleving innemen?', zegt zij.
In haar werk als adjunct-directeur vervult Roos een adviserende en onderzoeksmatige rol in organisatieontwikkeling. 'Daarin werk ik planmatig aan organisatiedoelen en stem ik deze af met stakeholders, dat zijn onze teamleden, leerlingen, ouders, externe betrokkenen', vertelt zij. 'In mijn werk als leerkracht staat de relatie met leerlingen en de afstemming op leerbehoeften centraal. Wie heb ik voor me? Waar zijn leerlingen nieuwsgierig naar of enthousiast over? Wat willen ze leren? Wat zijn individuele kwaliteiten en talenten?'
“Opgroeien tot zelfbewuste burgers die met vertrouwen hun plek in de samenleving innemen
”
Als boeiend in haar werk ervaart zij de uitdaging om steeds doelgerichte stapjes richting ontwikkeling te zetten. 'Wat is daarvoor nodig en hoe kunnen wij dit zo effectief mogelijk bereiken? Ik hou ervan om verschillende perspectieven te belichten en verbindingen te leggen', licht zij toe. Haar deelname aan de herijking is ook in dat licht te bezien. 'Mijn deelname aan deze herijking zorgt ervoor dat ik het voorgaande meer op macroniveau kan ervaren.'
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.