Robert van Mulligen – lid kernteam Burgerschap

Robert van Mulligen werkt voor de Hogeschool van Amsterdam en Universitaire Pabo van Amsterdam. Hij geeft les in levensbeschouwing, diversiteit, burgerschap en de samenwerking met ouders.

‘Ik vind het interessant om studenten te leren hoe je als leerkracht ervoor kan zorgen dat iedereen er in de klas bij hoort, en dat leerlingen open in gesprek gaan over de verschillende perspectieven die er in de klas zijn, maar ook in de samenleving’, zegt hij.

Wat komt er over burgerschap aan bod in het curriculum?

Wat motiveert Robert om aan de herijking van de kennisbasis pabo deel te nemen? ‘Enerzijds is het belangrijk dat het voor de pabo’s helder is wat er over burgerschap aan bod moet komen in het curriculum. Anderzijds wil je een kennisbasis samenstellen die niet overladen is en waarbij duidelijk is wat op de opleiding wordt aangeboden en wat daarna’, antwoordt hij.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.