Marly de Geus - lid kernteam Engels
Marly de Geus heeft als leerkracht 17 jaar ervaring in het basisonderwijs, waarvan de laatste 12 jaar gespecialiseerd in Engels. Als specialist en coördinator (vvto/tpo) werkt zij aan het verbeteren van het Engelstalige onderwijs voor jonge leerlingen.
Momenteel is zij werkzaam als leerkracht en coördinator Tweetalig Primair Onderwijs (tpo) op IKC De Eglantier in Delft. 'In mijn werk geef ik les aan groep 4, coördineer ik het tweetalige programma, ondersteun ik collega’s met CLIL en meertaligheid en organiseer ik studiereizen voor ons team om te leren van en met collega’s in het buitenland', licht zij toe. 'Daarnaast ben ik actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van het tpo. Onder meer door bij te dragen aan het leerplan, een kwaliteitsborgingsysteem en een competentieprofiel voor leerkrachten.'
“Een mooie kans om mijn expertise in te zetten en het vak verder te versterken”
Linda vindt rekenen-wiskunde een ontzettend mooi vak. ‘Ik heb als doel zoveel mogelijk kinderen, maar ook de leerkrachten dit als een mooi vak gaan of blijven zien. Met hen wil ik dat op verscheidene manieren bereiken. Dat kan door bijvoorbeeld creativiteit, zelf leren denken, problemen oplossen, inzet van eigen producties en uitdaging voor iedereen aan het rekenonderwijs toe te voegen. Dat doe je op basis van weloverwogen keuzes waarbij de leerkracht de leerlijnen en rekendoelen goed kent. Samen met een team of met een leerkracht toewerken naar dat doel is erg fijn werk!’
Haar passie ligt in het inspireren van zowel leerlingen als collega’s, door hen te enthousiasmeren voor Engels en meertaligheid. 'De herijking van het Engels in het basisonderwijs is een mooie kans om mijn expertise in te zetten en het vak verder te versterken', verklaart zij haar deelname aan de herijking.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.