Manon Nieuwenkamp – lid kernteam Mens en Natuur

Manon Nieuwenkamp werkt al al 20 jaar en met veel plezier op basisschool De Windroos in Enschede. Naast het lesgeven vindt zij het erg leuk om actief bezig te zijn met de ontwikkeling van het onderwijs.

'Om daaraan gestalte te geven ben ik zes jaar geleden begonnen met de masteropleiding Leren en Innoveren. Ik heb deze in 2021 met goede resultaten kunnen afronden. Na de masteropleiding ben ik in het schooljaar 2021-2022 aangesteld als Wetenschap en Technologie (W&T-)expert bij de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede (KOE) . Als W&T-expert neem ik op scholen het W&T-kompas af. Dit kompas geeft scholen inzicht in hoeverre W&T is ingebed in de school en het helpt de school bij het formuleren van ontwikkeldoelen. Als expert mag ik dit proces begeleiden,' vertelt Manon.

Onderzoekend en ontwerpend leren op adequate implementeren in onderwijs

Sinds het schooljaar 2022-2023 werkt zij ook als Primor bij stichting KOE. 'In deze rol onderzoek ik wat leerkrachten nodig hebben om onderzoekend en ontwerpend leren op een adequate manier te kunnen implementeren in het onderwijs.'

Manon is ervan overtuigd dat de implementatie van W&T-onderwijs waarbij onderzoekend en ontwerpend leren wordt toegepast, een zeer positieve werking heeft op de leerlingen en hun kansen in de toekomst. 'Vandaar dat ik denk dat er gestreefd moet worden naar een goede balans tussen het aanleren van kennis en vaardigheden binnen het leergebied mens en natuur. Met mijn ervaring en kennis op dit gebied hoop ik het kernteam Mens en Natuur voor de herijking kennisbasis pabo te kunnen versterken', licht Manon haar deelname aan de herijking toe. 'Ik kijk dan ook ontzettend uit naar de samenwerking met andere collega’s van het team!'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.