Leanne Kroes - lid kernteam kunst en cultuur
Leanne Kroes werkt als groepsleerkracht op de Immanuelschool in Nunspeet. Daarnaast is zij onderwijswetenschapper en doet zij praktijkgericht onderzoek naar vernieuwingsonderwijs (zie R3K3NLA8).
Volgens haar speelt kunst en cultuur een belangrijke rol in het basisonderwijs. 'Het kan de basisvaardigheden versterken, maar vooral bijdragen aan de persoonsontwikkeling van het kind in de wereld', licht zij toe. 'Het leukst aan mijn werk is wanneer de kinderen vanuit intrinsieke motivatie dingen willen leren.'
“Onderwijs betekenisvoller en rijker vorm geven voor alle kinderen!
”
Leanne heeft ook meegewerkt aan de actualisatie van de kerndoelen kunst en cultuur. 'Ik hoop dat de kerndoelen gaan leven in het onderwijs en dat kunst en cultuur écht worden verankerd binnen de school', benadrukt zij. 'Hopelijk geeft dit een boost aan (toekomstige) leerkrachten om het onderwijs betekenisvoller en rijker vorm te geven voor alle kinderen!'
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.