Jessica Bouva – lid kernteam Burgerschap
Jessica Bouva is onder meer als docent Kritisch Burgerschap & Social Justice en docent Levensbeschouwing verbonden aan Hogeschool IPABO. Zij studeerde Religiestudies aan de Vrije Universiteit Amsterdam met de focus op de godsdienstpedagogiek. Zowel in haar opleiding als haar eerdere werk bij Arkade, onderwijsbegeleidingsdienst, Hogeschool Windesheim en nu Hogeschool IPABO legt zij de focus op burgerschap, diversiteit, identiteit en levensbeschouwelijk leren.
In het onderwijs bij de IPABO Amsterdam en Alkmaar denkt zij samen met collega's en studenten uit onder meer jaar vier na over hoe kritisch burgerschap een plek kan krijgen in het primair onderwijs. 'Vanuit een social justice perspectief zoeken we naar manieren om bij te dragen aan kansengelijkheid in het onderwijs. De inzichten van de studenten en hun praktijkonderzoeken laten mij inzien hoe studenten kundige onderwijsprofessionals worden, die een vaste plek willen geven aan burgerschapsonderwijs en kritisch nadenken over de invulling daarvan', vertelt zij. 'Dat is een mooi proces. Ik hoop dat hierdoor alle leerlingen uitgedaagd worden om na te denken en vorm te geven aan een ideale democratische samenleving.'
“Vanuit een social justice perspectief zoeken naar manieren om bij te dragen aan kansengelijkheid in het onderwijs
”
Jessica heeft de afgelopen jaren met veel enthousiasme deelgenomen aan het actualisatieproces van de kerndoelen Burgerschap po en vo (onderbouw). 'Dat doe ik door mee te denken in het kerndoelenteam burgerschap. Een proces waarin we als team de verschillende stemmen uit het onderwijs en de wetenschap, wetgeving, kritieken en kansen een plek hebben willen geven. Ik zie bijdragen aan de herijking van de kennisbasis voor het leergebied burgerschap als een kans om die weg verder te gaan en mijn expertise in te zetten voor de pabo’s', licht zij haar deelname aan het kernteam Burgerschap toe.
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.