Ilonka Glorie – lid kernteam Burgerschap

Ilonka Glorie is projectleider wereldburgerschap bij Stichting Tabijn. Tabijn streeft ernaar om al haar leerlingen in het onderwijs en kinderen in de opvang een zo breed mogelijke basis voor hun verdere leven mee te geven. Ilonka is opgeleid als leraar basisonderwijs bij Hogeschool IPABO (Uitstroomprofiel Diversiteit en kritisch burgerschap) en behaalde vervolgens haar master Onderwijskunde bij Windesheim (leraar speciale onderwijsbehoeften).

Als projectleider wereldburgerschap zet Ilonka de ambities in het nieuwe koersplan van de Stichting Tabijn om in werking. Hoe? ‘Door bijvoorbeeld een basisdocument wereldburgerschap te schrijven voor al onze kindcentra’, zegt zij. ‘Daarnaast coördineer en begeleid ik het netwerk burgerschapscoördinatoren van onze stichting. En ben ik verantwoordelijk voor het uitvoeren van de internationale activiteiten in het kader van de Erasmus+ subsidie.’

Alles begint bij wereldburgerschap. Hoe kijk je naar de wereld en anderen, en hoe handel je hiernaar?

Wereldburgerschap is, wat Ilonka betreft, de basis voor het leven. ‘Alles begint bij wereldburgerschap. Hoe kijk je naar de wereld en anderen, en hoe handel je hiernaar? Ik ben erg blij dat ik daarvan voor een deel mijn werk heb kunnen maken, en zo iets bijdraag aan de wereld’, vertelt zij. ‘Als coördinator wereldburgerschap op één van onze kindcentra deed ik mijn werkzaamheden al op locatieniveau, nu mag ik dat voor de hele stichting doen.’ Ilonka vindt het daarnaast heel interessant om de internationale activiteiten te organiseren. ‘Er valt binnen Europa veel van elkaar te leren, door leerkrachten en leerlingen binnen de Europese Unie met elkaar in contact te laten komen kunnen wij profiteren van alle kennis die er is’, licht zij toe.

Stichting Tabijn werkt graag samen met pabo’s. ‘Zij leveren onze collega’s. Door mijn bijdrage hoop ik dat straks alle collega's in het basisonderwijs een goede kennis hebben over (wereld)burgerschap. Dat motiveert mij om deel te nemen aan de herijking’, sluit Ilonka af.


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.