Fries - herijking kennisbases pabo


Downloads

  • volgt


Kernteam

Jantsje Stienstra
lid kernteam Fries

Sieta de Vries
lid kernteam Fries


Advieskring

Imme Dekker is leerkracht in het basisonderwijs. Hij heeft in 2024 zijn diploma behaald aan Hogeschool de Kempel. Hij vertegenwoordigt de huidige leerkrachten in opleiding en alumni.

Babs Gezelle Meerburg is lerarenopleider Fries bachelor en master bij NHL Stenden Hogeschool. Zij vertegenwoordigt een verwante opleiding. De lerarenopleiding Fries is een schakel in de keten van de doorlopende leerlijn Fries van peuter tot promovendus. We werken allemaal samen aan Taalplan Frysk, zodat er in 2030 voor elk die wil een leeraanbod Fries ligt.

Yeelen de Jong is projectmedewerker primair onderwijs bij Nuffic. Zij coördineert met collega’s verschillende netwerken van scholen en pabo’s die meer doen met Engels, wereldburgerschap en meertaligheid dan landelijk verplicht. Zij vertegenwoordigt in de advieskring deze netwerken en daarnaast haar collega’s bij Nuffic met expertise op het gebied van vreemdetalenonderwijs in po, vo, mbo en ho.

Sita Postma is hoofd onderwijs bij De Afûk, de stichting die zich inzet voor het behoud van de Friese taal. De Afûk maakt voor materialen en lesmethoden in het Fries voor verschillende onderwijssectoren, waaronder het primair onderwijs. In 2028 bestaat De Afûk 100 jaar. In zijn beleidsplan ‘Meer met het Fries – Afûk op naar de 100’ licht de stichting toe wat er nog meer met het Fries kan.

Joana da Silveira Duarte is hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. Haar expertise ligt op het snijvlak van meertaligheid, geletterdheid en inclusief onderwijs. Eerder werkte zij als docent-opleider en onderzoeker in Portugal en Duitsland. Van 2020 tot 2024 was zij lector Meertaligheid en Geletterdheid aan NHL Stenden Hogeschool. In haar werk richt Joana zich op talenbewust en taalinclusief lesgeven in het primair, voortgezet en hoger onderwijs. Zij publiceert regelmatig over deze thema’s en werkt nauw samen met scholen, leraren en beleidsmakers aan het ontwikkelen en implementeren van taalinclusieve onderwijspraktijken — zowel in Europees Nederland als in Caribisch Nederland.

Ferdau Terpstra is senior onderwijsadviseur taal & meertaligheid bij Cedin Zorg & Onderwijs. Zij is nauw betrokken bij het ontwikkelproces van de kerndoelen voor het leergebied Friese taal & cultuur (regieteam) en de leerlijnen Friese taal & cultuur. Ferdau is onderwijskundige, heeft een aantal jaren lesgegeven in het basisonderwijs en doceert nu over meertaligheid in de post-hbo-opleiding Docent NT2 van Hogeschool Windesheim.

Mirella Verspiek - tekst volgt

Albert Walsweer (voorzitter) is lector Fryske taal en kultuer yn it ûnderwiis aan NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Missie van het lectoraat is een bijdrage te leveren aan betekenisvol en dialogisch onderwijs in meertalige contexten. Naast zijn rol in het lectoraat, is Albert een dag per week verbonden aan de master pedagogiek. Hij is voorzitter van de advieskring voor het leergebied Friese taal en cultuur binnen de herijking van de kennisbases voor de pabo en vertegenwoordigt de kenniskring van het lectoraat.

Rowan Zuidema is beleidsadviseur Kennisdeling bij het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Ze houdt zich vanuit die positie onder andere bezig met de verbinding met lerarenopleidingen. Tevens is zij secretaris van de Kennisbenuttingsraad, het besluitnemend orgaan over de NRO-strategie om het gebruik van kennis uit onderwijsonderzoek te stimuleren.