Chantal Brunt – lid kernteam Kunst en Cutluur

Chantal Brunt werkt als groepsleerkracht voor de kleuters op Samenlevingsschool (SLS) de Tijstream in Holwerd. Daarnaast is zij werkzaam als vakdocent muziek voor Centrum voor de Kunsten Opus 3 in Dokkum. Chantal heeft docent Muziek gestudeerd aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en de pabo van de Hanzehogeschool Groningen.

'Als vakleerkracht muziek geef ik op basisscholen les aan alle groepen op de basisschool, met een passie voor het jonge kind. Daarnaast heb ik verschillende muziekgroepen voor mensen met een verstandelijke beperking. Ook werk ik als coördinator voor het Kunsten Centrum. Daarbij adviseer ik scholen over kunst- en cultuuronderwijs,' zegt Chantal.

Zij vindt het heerlijk om kinderen mee te nemen in de wereld van muziek. Als kind heeft zij zelf ervaren wat muziek kan doen. 'Ik vind het te gek om zelf te zingen, te spelen, muziek te bedenken en dit allemaal het liefst met anderen. Nu ben ik als leerkracht degene die de leerlingen een plek kan bieden waarbij ze het plezier van muziek maken kunnen ontdekken', vertelt zij. 'Een plek met speelruimte waar ze alleen of samen mogen spelen, uitproberen, ontdekken, vallen en opstaan. Ik zie kunst en cultuur als de basis van het leven. Daarom ben ik ook altijd op zoek naar manieren hoe ik kunst en cultuur kan integreren met de andere vakken die ik als groepsleerkracht geef. Een combinatie van kunst en cultuur als doel én als middel.'

Ik zie kunst en cultuur als de basis van het leven

Chantal gunt elk kind de kans om zijn eigen culturele bagage te kunnen ontwikkelen. 'Een plek waar dat als geen ander kan worden gestimuleerd is op school', zegt zij met overtuiging. 'Om dit te kunnen realiseren zijn leerkrachten nodig die speelruimte creëren voor kinderen en durf hebben om met de kinderen op ontdekkingstocht te gaan in de wereld van kunst en cultuur!' Afgelopen jaar mocht zij deelnemen aan het actualisatietraject voor de kerndoelen Kunst & Cultuur. 'Nu de kerndoelen voor kunst en cultuur geactualiseerd worden, vraagt dit ook iets anders van de leerkracht. Ik vind het voor mezelf een hele mooie vervolgstap om te kijken naar wat dit vraagt van de leerkracht. Waarbij er een evenwicht ontstaat tussen enerzijds de haalbaarheid voor de leerkracht om ermee aan de slag te gaan en anderzijds een gezonde portie uitdaging!'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.