Belén Kerkhoven - lid kernteam Kunst en Cultuur
Belén Kerkhoven is opleidingsdocent Muziek op de Marnix Academie in Utrecht, een gespecialiseerde hogeschool op het gebied van onderwijs, een opleidings- en kennisinstituut voor onderwijsprofessionals. Deze professionals zijn werkzaam in de kinderopvang, het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs of het mbo. Zij is daarnaast ook bestuurslid van het Netwerk Muziekdocenten Pabo.
'Ik enthousiasmeer studenten om met het vak muziek in de basisschool aan de slag te gaan. Mijn missie is structureel muziekonderwijs voor ieder kind op de basisschool. Dat laatste komt terug in mijn bestuursrol in het Netwerk Muziekdocenten Pabo: hoe kunnen we de positie van het vak muziek landelijk verstevigen?', licht zij haar werkzaamheden toe.
“Mijn missie is structureel muziekonderwijs voor ieder kind op de basisschool”
Wat betekent muziek voor Belén? 'Muziek is een taal die iedereen spreekt, het raakt mensen en zorgt voor verbinding. Hoewel we deze taal allemaal spreken, is dit niet vanzelfsprekend', merkt zij op. 'Niet iedereen krijgt structureel muziekonderwijs in de basisschool aangeboden. Dat moeten wij doorbreken! Studenten inspireren met het vak muziek zodat zij vervolgens weer het vuurtje kunnen aanwakkeren bij de kinderen. Dat motiveert mij sterk in mijn werk.'
Belén constateert een onbalans in het huidige pabo-curriculum. 'Daardoor wordt de student overvraagd. De herijking van de kennisbasis biedt ons de kans daarover na te denken. Tegelijkertijd is de positie van de kunstvakken in dat curriculum niet altijd evident', zegt zij. 'Die uitdaging is wat mij betreft de belangrijkste voor het kernteam Kunst en Cultuur, de overvraging van de student versus de positie van de kunstvakken. Hoe kan je op beide gebieden een win-win bewerkstelligen?'
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.