Anthonie Golverdingen – lid kernteam Burgerschap

Anthonie Golverdingen is docent geschiedenis bij Driestar educatief. Anthonie volgde aan Driestar Hogeschool de PABO en de opleiding tot leraar VO geschiedenis eerste graad. Aansluitend studeerde hij als historicus af aan de Universiteit Leiden.

Tijdens zijn geschiedenislessen komen er veel burgerschapsthema’s aan de orde, zoals Bestaansverheldering, identiteitsontwikkeling en oordeelsvorming. ‘Het is belangrijk dat studenten deze thema’s ook aan basisschoolleerlingen kunnen bijbrengen’, zegt Anthonie. ‘Ik vind het mooi om afstudeerscripties over burgerschapsthema’s te begeleiden, waarbij studenten concrete producten ontwikkelen voor de basisschool, waardoor de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs wordt verbeterd.’

Ontmoeting is voor mij een van de belangrijkst ingrediënten om tot goed burgerschapsonderwijs te komen

Als burgerschapscoördinator in het VO organiseerde Anthonie samen met collega’s ontmoetingen tussen leerlingen uit de brugklas en mensen met een andere culturele en/of religieuze achtergrond. ‘Ontmoeting is voor mij een van de belangrijkst ingrediënten om tot goed burgerschapsonderwijs te komen’, stelt hij. 'Door mijn werkervaring op de hogeschool, maar ook jarenlange ervaring als burgerschapscoördinator in het voortgezet onderwijs kan ik een bijdrage leveren aan de herijking burgerschap van de kennisbasis.'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.