Onderzoek naar gebruik van ‘multimedia’ in toetsvragen
Hoe kun je multimedia gebruiken in toetsvragen? Luc van de Laar, verbonden aan Fontys, doet onderzoek naar het gebruik hiervan in vragen van een aantal landelijke kennistoetsen. Multimedia zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, grafieken, stukjes van een krantenartikel of uitgevoerde berekeningen door leerlingen. Het onderzoek levert uiteindelijk richtlijnen op voor de opname en het gebruik van multimedia in de landelijke kennistoetsen.
Doel van het onderzoek
Luc van de Laar is als docent-onderzoeker verbonden aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Den Bosch. Op dit moment doet hij onderzoek naar het gebruik van zogenaamde multimedia in vragen van de landelijke kennistoetsen biologie en aardrijkskunde voor de tweedegraadslerarenopleidingen en wiskunde voor de pabo. Het doel van het onderzoek van Luc is tweeledig. Hij wil aan de ene kant nagaan of bij het maken van de toetsvragen afbeeldingen op een wetenschappelijk verantwoorde wijze gebruikt worden. Anderzijds gaat hij na hoe afbeeldingen in de bestaande voorbeeldtoetsen van de vakken aardrijkskunde, biologie en wiskunde gebruikt zijn.
Achtergrond van het onderzoek
Het onderzoek wordt onder begeleiding van Halszka Jarodzka, hoogleraar aan de faculteit Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit, uitgevoerd. Specifiek wordt aangesloten bij een onderzoekslijn die het verder ontwikkelen van richtlijnen voor digitale toetsen centraal stelt. Hierbij wordt gezocht naar antwoorden op de vraag hoe multimedia in bestaande toetsen worden gebruikt en op welke manier multimediale toetsen zo optimaal mogelijk kunnen worden ontworpen. Het onderzoek van Luc maakt onderdeel uit van deze onderzoekslijn.
Onderzoeksaanpak
Voor het onderzoek zullen de verschillende leden van de redactieteams van aardrijkskunde, biologie en wiskunde deelnemen. Ze krijgen hierbij een aantal geselecteerde toetsvragen van verschillende vakken voorgelegd. Bij deze vragen wordt gebruik gemaakt van multimedia, om de vraag te verhelderen, toe te lichten dan wel te illustreren. De redacteuren wordt gevraagd naar de toegevoegde waarde van de opgenomen multimedia voor het lezen, begrijpen en kunnen maken van de verschillende opgaven. Luc zal deze input verzamelen en verder analyseren. Het onderzoek levert uiteindelijk duidelijke richtlijnen op voor de opname en het gebruik van multimedia in de landelijke kennistoetsen.
Hoe nu verder?
In een volgende nieuwsbrief zal Luc de opbrengsten van zijn onderzoek presenteren. Hierbij zal hij bovendien de richtlijnen onder de aandacht brengen, mogelijk helpt het ook hogescholen bij het maken van de eigen toetsen!