‘Externe oog scherpt eigenheid van elke hogeschool aan’

Sabine van Vilsteren (Hogeschool Rotterdam), Diana Dekker (Hogeschool Windesheim) en Marleen Hennen (Hogeschool van Amsterdam) zijn lid van het landelijk vakoverleg Gezondheidszorg en Welzijn. We kijken met hen terug op het proces van peerreview en hoe peerreview de herijking van de kennisbasis helpt.

Het landelijk vakoverleg Gezondheidszorg en Welzijn heeft inmiddels de hele cyclus van de peerreview afgerond. Hoe hebben jullie dit proces ervaren?

‘We zijn heel positief over het proces van de peerreview’, zegt Diana. ‘Het kijken in de keuken van andere hogescholen, maar ook het laten meekijken draagt bij aan bewust, constructief handelen. We merkten dat we in de loop van het proces ook beter in staat waren om te waarderen, en te verantwoorden waarom we doen zoals we het doen. Daarnaast is de winst natuurlijk dat we mooie voorbeelden meenemen naar de eigen hogeschool en het daar ons eigen maken. Delen is goed, daar word je als hogeschool sterker van. Tegelijkertijd scherpt het externe oog de eigenheid van elke hogeschool aan. Dat kan en dat mag.’

‘We zijn beter in staat om te waarderen en te verantwoorden waarom we doen zoals we het doen.’

Helpt het om de inhoud en opbrengsten van de peerreview te benutten voor de herijking van de kennisbasis? En hoe dan?

Marleen: ‘De leerwinst wordt tijdens de peerreview heel duidelijk, en als een collega dit dan ook nog meteen oppakt zie ik ook dat dit het jaar erna is opgenomen. Als het blijft liggen is het effect minder groot. Die trends en nieuwe inzichten worden ook weer meegenomen in de herijking van de kennisbasis.’

‘De leerwinst wordt tijdens de peerreview heel duidelijk.’

Jullie zoeken naar een versimpeling van de kennisbasis. Waarom is die versimpeling voor jullie een belangrijk thema?

Diana: ‘Het onderwijs loopt vol met inhoud, zoals bijvoorbeeld seksueel relationele vorming, burgerschap, LOB (loopbaanoriëntatie en begeleiding, red.), enzovoort. Hoe zorgen we met oude en nieuwe inhouden voor wendbare professionals. Wat geven we ze mee? Dat betekent keuzes maken en kritisch zijn, want niet alles past erin. Marleen vult aan: ‘We hebben het dus met elkaar over de vraag wat de basis is die in iedere lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn moet zitten en welke ruimte je vrij kunt maken voor eigen regionale profilering.’

‘Het onderwijs loopt vol met inhoud. Het betekent keuzes maken en kritisch zijn.’

Jullie organiseren als landelijk vakoverleg vakdidactiekdagen en zijn daar enthousiast over. Wat brengen die dagen jullie?

Sabine is enthousiast over de vakdidactiekdagen: ‘Tijdens deze vakdidactiekdagen zitten we niet alleen samen met vertegenwoordigers vanuit het landelijk vakoverleg, maar worden docenten uit de opleidingsteams ook uitgenodigd. Dat maakt dat we met een grote groep lerarenopleiders Gezondheidszorg en Welzijn samenkomen om met elkaar te leren en elkaar te inspireren met mooie voorbeelden vanuit de eigen onderwijspraktijk. Het is ook mooi om te zien dat collega’s gegevens met elkaar uitwisselen, om op een later moment door te praten over het een of ander. We weten elkaar goed te vinden en dat is winst voor ons allemaal.’