'Minder overladen en terug naar de basis, dat was de wens’

Op dit moment worden de kennisbases van alle lerarenopleidingen herijkt. Sofia Lopes da Silva is lerarenopleider Biologie bij de tweedegraadslerarenopleiding aan NHL Stenden Hogeschool en lid van het landelijk vakoverleg Biologie. Hoe heeft de schrijfgroep Biologie de herijking van de vakkennisbasis aangepakt? Sofia aan het woord!

Sofia Lopes da Silva
Lerarenopleider tweedegraadslerarenopleidingen Biologie
Lid landelijk vakoverleg Biologie
NHL Stenden Hogeschool, Leeuwarden

 

Sofia, hoe startte het proces van herijking bij jullie?

‘In mei 2022 benaderde 10voordeleraar ons vakoverleg met de vraag naar onze herijkingswens voor de kennisbasis Biologie. Onze eerste verkenning ging daarbij vooral over de overladenheid van het programma en de wens terug te gaan naar de basis. Bovendien wilden we betekenisvolle biologielessen stimuleren, met aandacht voor de persoonsvormende en socialiserende functies van onderwijs.’

‘Biologische leefwereldvraagstukken als basis voor taalgericht en rekengericht vakonderwijs en burgerschapsvorming’

‘Ondertussen hadden we twee landelijke biologendagen gehad, beide over duurzaamheidsonderwijs. Landelijk werd ingezien dat ons vak de kennis, inzicht en houdingsaspecten biedt die nodig zijn om veel actuele sociaalmaatschappelijke vraagstukken te begrijpen. Vraagstukken als ons milieu, leefomgeving en onze gezondheid en welzijn.  En ook om hierover als democratisch burger te kunnen meedenken.’

‘Belangrijk is om zoveel mogelijk kleine tussenstappen af te spreken en regelmatig feedbackmomenten met de achterban in te plannen.’

Hoe hebben jullie het aangepakt?
‘Uiteindelijk kozen we als landelijk vakoverleg (LVO, red.) voor een uitgebreide herijking. Omdat ik graag met de LVO-leden samenwerk heb ik mijzelf beschikbaar gesteld als lid van de schrijfgroep. In september 2023 zijn we gestart: twee LVO-leden, Jeff Gradener van Hogeschool Utrecht en ikzelf, en twee lerarenopleiders, Maayke van Harten van Hogeschool Rotterdam en Stefan Bosmans van Fontys Hogeschool Tilburg. Belangrijk in het proces was om zoveel mogelijk kleine tussenstappen af te spreken en regelmatig feedbackmomenten met de achterban in te plannen. Door deze werkwijze kon de vakgroep tijdig akkoord gaan met de voorgestelde herijking van de schrijfgroep. Minder overladen en waarin handreikingen worden gedaan voor sociaalwetenschappelijke contexten. Deze concept-context benadering biedt mogelijkheden tot taalgericht- en rekengericht vakonderwijs en burgerschapsvorming.’

‘Studenten worden uitgenodigd om te komen tot creatieve duurzame oplossingen in hun eigen leefwereld.’

Welke opvallende aanpassingen hebben jullie nu verwerkt in de domeinen?
Burgerschap wordt gestimuleerd wanneer mensen niet alleen kennis hebben en een standpunt hebben ingenomen over sociaalwetenschappelijke kwesties, maar ook in staat zijn gesteld hieraan een zinvolle bijdrage te leveren. Om deze reden hebben we ook een nieuw domein geïntroduceerd, waarin studenten worden uitgenodigd te komen tot creatieve duurzame oplossingen in hun eigen leefwereld.’

Het overzicht van de herijkte vakkennisbasis Biologie: