Sieta de Vries - lid kernteam Fries

Sieta de Vries werkt op de pabo van NHL Stenden Hogeschool als docent Fries in de hoofdfase van de voltijdopleiding. Ook is zij lid van het lectoraat Meertaligheid & Geletterdheid.

'In Leeuwarden volgen student in hun curriculum in de propedeuse en hoofdfase Fries. Ik geef de colleges, maak samen met mijn collega’s readers en toetsen en vernieuw ik het curriculum', licht Sieta haar werkzaamheden toe. 'Zo zijn we nu bezig met digitale toetsing en de herijking van de kennisbasis Fries! Af en toe verzorg ik ook een cursus Fries voor collega’s en andere studenten van NHL Stenden.' Daarnaast werkt Sieta als SLB’er van studenten, heeft zij jaren pedagogiek gegeven en is zij in de hogeschool actief als COL-begeleider bij de Basis Didactische Bekwaamheid.

Sieta heeft in haar werk veel contact met studenten, deelnemers en verschillende collega’s. 'Met veel enthousiasme en betrokkenheid geef ik ze Friese les', vertelt zij. 'Ik vind het belangrijk om ook het pedagogische deel mee te geven. Als student leer je de taal, zodat kinderen hun moedertaal en/of tweede taal (verder) kunnen ontwikkelen! Taal en identiteit zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en naast een taal, is het ook een stukje cultuur van onze provincie.'

De Fries taal en cultuur een stevige plek geven op de pabo

Wat motiveert haar om aan de herijking deel te nemen? 'Met mijn inzet en hartstocht voor het Fries schrijf ik graag samen met mijn collega’s aan een nieuwe kennisbasis Fries. Zo wil ik graag aansluiten op de nieuwe (concept)kerndoelen Fries voor het basisonderwijs en op de Bestjoersôfspraak Fryske Taal en Kultuer 2024-2028', antwoordt Sieta. 'Dat wil ik doen door de Friese taal en cultuur een stevige plek te geven op de pabo in Leeuwarden. Zodat studenten zelfverzekerd aan de slag kunnen als leerkracht in het basisonderwijs, zowel als taalleerkracht (didacticus), taalgebruiker en leesbevorderaar.'


Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor een reeks leergebieden van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.

Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Op deze pagina lees je daarover meer.