‘Een goede basis, waarbij ruimte is voor de eigen focus’

Op dit moment worden de kennisbases van alle lerarenopleidingen herijkt. Sven de Jong is lerarenopleider Scheikunde aan de Hogeschool Utrecht en curriculumverantwoordelijke van de bacheloropleiding Scheikunde. Wat is zijn rol bij de herijking van de kennisbasis? Een interview!

Sven de Jong
Lerarenopleider Scheikunde
Curriculumverantwoordelijke bacheloropleiding
Hogeschool Utrecht

 

Zeg Sven, hoe ben jij betrokken geraakt bij de herijking? 

‘Met mijn collega Erik van de lerarenopleiding van Windesheim voerde ik al jaren goede gesprekken over de kennisbasis, met name de vakdidactische. Toen enkele jaren geleden bekend werd dat de kennisbasis moest worden herijkt, benaderde ik Erik met de vraag of hij zin had om samen de eerste voorzet te doen voor een vernieuwing van het vakdidactische deel. Hij was enthousiast, en toen ging het balletje rollen.’ 

Hoe ging dat proces vervolgens? 

‘Na een eerste vruchtbare brainstorm, waarin we vooral keken naar wat écht de kern van de vakdidactiek is, kwam onze collega Kees van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen er ook bij. Met zijn drieën werkten we een eerste versie uit van de herijkte vakdidactische kennisbasis. Deze versie ging vervolgens naar de collega's van het Landelijk Vakoverleg Scheikunde. Na enkele feedbackrondes lag er een versie waar we tevreden over waren. Mooi detail is dat we gelijk afstemming zochten met Natuurkunde. Dat heeft ertoe geleid dat de herijkte vakdidactische kennisbases van beide opleidingen nu goed bij elkaar passen.’

‘We zochten afstemming met Natuurkunde. Die herijkte kennisbases passen nu goed bij elkaar.’

‘Een jaar later doorliep ik met een ander groepje collega's een vergelijkbaar proces voor de herijking van de vakinhoudelijke kennisbasis, waardoor er nu een herijkte versie van zowel de vakdidactische als vakinhoudelijke kennisbasis Scheikunde ligt waar alle hogescholen tevreden over zijn.’ 

‘Door kritisch te zijn op wat er wel en vooral niét in moet staan, heeft elke opleiding ruimte zich te onderscheiden.’

Waarom koos je ervoor om dit te doen? 

‘Ik vind het belangrijk dat alle lerarenopleidingen een goede basis hebben om te bouwen om hun eigen opleiding heen, waarbij ruimte is voor de eigen focus. Zo komt het onderwerp duurzaamheid op veel plekken in ons curriculum terug. Maar een opleiding die in de buurt van de chemische industrie zit zal bijvoorbeeld meer aandacht geven aan analytische en laboratoriumvaardigheden. Veel van hun studenten gaan lesgeven bij het mbo. Door de kennisbasis goed op te schrijven en kritisch te zijn op wat er wel en vooral niét in moet staan, voelt elke opleiding hopelijk voldoende ruimte om zich te onderscheiden in datgene waar ze goed in zijn.’

Welke tips heb je voor je collega's die met de herijking aan de slag gaan?

‘Stel een kernteam aan van drie à vier gemotiveerde collega's van evenzoveel verschillende hogescholen dat de eerste versie in elkaar zet. Als iedereen in elk stadium over alles meedenkt, loopt het proces veel vertraging op. 

Als iedereen in elk stadium over alles meedenkt, loopt het proces veel vertraging op.

En als je zelf ideeën hebt over hoe de kennisbasis eruit zou moeten zien, aarzel niet om dit kenbaar te maken bij je collega's. Veel van hen zullen je stiekem dankbaar zijn omdat zij deze taak niet op zich hoeven nemen.’