Met elkaar in gesprek over de landelijke kennisbases en kennistoetsen
Op 22 januari jl. zijn de pabo-lerarenopleiders van de Radiant Lerarenopleidingen, een samenwerkingsverband van negen hogescholen, bij elkaar gekomen voor een peerreviewdag. Met elkaar zijn ze in gesprek gegaan over de implementatie van de inhoud van de diverse kennisbases in het onderwijs. De docenten van de vakken Rekenen-wiskunde en Nederlandse taal hebben deze dag ook gebruikt om het te hebben over de landelijke kennistoetsen en het voorbereidende onderwijs daarop kunnen vormgeven.
Toelichting op de werkwijze rond de landelijke kennistoetsen
Bij elk van de beide vakken is vanuit 10voordeleraar een korte presentatie gegeven over de landelijke kennistoetsen. Er is stilgestaan bij de samenstelling en werkzaamheden van de redactie, het proces van toetsvraagontwikkeling tot beoordeling en er zijn een aantal onderwerpen uit de toetsgids besproken.
Een psychometricus van 10voordeleraar heeft uitgelegd op welke wijze de normering van een toets tot stand komt. Er was onder meer aandacht voor de zogenaamde p-waarde en rir-waarde van een afgenomen toetsitem. Bovendien is een algemeen overzicht gegeven van de resultaten van de toets van oktober 2018, waarbij de verschillende domeinen en een aantal toetsvragen in detail zijn besproken.
Inhoudelijke afstemming
Om tot meer inhoudelijke afstemming te komen stond bij rekenen-wiskunde het uitwisselen van de inhouden van het onderwijs ter voorbereiding op een van de domeinen van de landelijke kennistoets centraal, in dit geval het domein ‘meten’. De opleidingsdocenten maakten een aantal vragen van dit specifieke domein en deze werden samen met een toetsdeskundige van 10voordeleraar inhoudelijk besproken. Ten slotte wisselden de deelnemende opleidingsdocenten onderling good practices uit over de wijze waarop ze studenten op de eigen instelling binnen dit specifieke domein onderwijzen.
Inzicht in de landelijke kennistoets
Opleidingsdocenten Nederlandse taal maakten een volledige landelijke kennisbasistoets. Hiermee hebben deze docenten niet alleen zicht gekregen op de toets als zodanig, maar hebben ze ook kunnen ervaren op welke wijze de inhoud van de kennisbasis in de toets naar voren komt. Na afloop van de toetsafname werden onder begeleiding van een psychometricus van 10voordeleraar een selectie van vragen besproken. Ten slotte gingen de opleidingsdocenten met elkaar in gesprek over de wijze waarop studenten voorbereid kunnen worden op de landelijke kennisbasistoets.