‘Samen werken aan een goede doorlopende leerlijn!’

SLO, het expertisecentrum voor het landelijk curriculum, is bezig met een omvangrijke klus: de actualisering van de kerndoelen en examenprogramma’s voor het primair, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Gerdineke van Silfhout en Mirjam Brand, beiden werkzaam als programmamanager bij SLO, geven ons een inkijkje. En… waar raken hun werkzaamheden de herijking van de kennisbases van de lerarenopleidingen?

. Mirjam en Gerdineke

Mirjam en Gerdineke, wat is in het kort jullie achtergrond en waar zit jullie expertise?
Gerdineke: ‘Oorspronkelijk ben ik neerlandica en deed ik onderzoek naar tekstbegrip bij vmbo-leerlingen. Na mijn werk bij Bureau ICE ben ik bij SLO begonnen als curriculumexpert. Nu ben ik programmamanager van de actualisatie van de examenprogramma's. Curricula verbeteren, daar zit mijn energie!’

Mirjam: ‘Ik ben van huis uit onderwijskundige. Ik ben de afgelopen jaren in verschillende rollen en verantwoordelijkheden in het onderwijs werkzaam geweest, onder andere als leerkracht, lerarenopleider en hoofd onderwijskwaliteit bij een bestuur. Als programmamanager bij SLO ben ik verantwoordelijk voor de actualisatie van de kerndoelen; wat moeten leerlingen kennen en kunnen aan het einde van de basisschool? Die rol past mij. Intrinsiek voel ik de verantwoordelijkheid leerlingen en leraren goed voor te bereiden op de toekomst met heldere kerndoelen en examenprogramma’s.’

‘Voor het eerst in de curriculumgeschiedenis actualiseren we op dit moment alle kerndoelen en examenprogramma’s tegelijk.’

Jullie zijn met een omvangrijk traject bezig. Wat doen jullie en wie zijn er bij betrokken?
Mirjam: ‘SLO actualiseert op dit moment alle kerndoelen en examenprogramma's. Dat doen we in opdracht van OCW, met advies van de wetenschappelijke curriculumcommissie. Leraren, vakverenigingen, adviescommissies, wetenschappers en toetsexperts zijn allemaal betrokken. SLO vindt het daarbij belangrijk om ook de doelgroep, de leerlingen, een stem te geven. Dat doen we bijvoorbeeld met leerlingenpanels.’

‘SLO vindt het belangrijk om leerlingen een stem te geven. Bijvoorbeeld met leerlingenpanels.’

 Wat zijn jullie grootste uitdagingen en opbrengsten tot dusver?

Gerdineke: ‘Zo’n actualisatie hebben we nog niet eerder zo gedaan, voor alle leergebieden en vakken. In een doorlopende leerlijn. Er kijken veel mensen mee, ook de politiek. De verwachtingen liggen hoog. Er zijn 100.000 goede bedoelingen vanuit eigen specialismen, vakken en maatschappelijke thema's, maar we moeten het grote verhaal borgen vanuit de leraar en de leerling. Keuzes durven maken en die vasthouden.’

Mirjam: ‘We hebben intern pittige inhoudelijke gesprekken omdat we allemaal ervoor willen zorgen dat we kwalitatief goede doelen opleveren waar we samen met de ontwikkelteams en advieskringen achter kunnen staan. We zijn hard op de inhoud, zacht op de relatie. Maar het blijft natuurlijk spannend hoe gaan de doelen uiteindelijk landen. Wanneer komt het in de wet, hoe wordt er gehandhaafd?’

Gerdineke: ‘Onze grootste opbrengst is maximale samenhang. Ik denk dat we trots mogen zijn op hoe we dit proces nu hebben ingedeeld met een schil van advieskringen. Het nu waarmaken is en blijft spannend!’

Wat is de meerwaarde van de samenwerking tussen SLO en 10voordeleraar?
Gerdineke en Mirjam: ‘Heel kort: aansluiting! We hebben met 10voordeleraar regelmatig afstemming over het tijdpad en verzorgen gezamenlijke informatiesessies. SLO heeft een rol bij de legitimering en validering van de kennisbases. Elk landelijk vakoverleg heeft een contactpersoon bij SLO voor vragen over de actualisatie. Tussenproducten worden zo gemakkelijk met elkaar gedeeld.’

‘Goede borging van doorlopende leerlijnen, met verticale en horizontale samenhang. Een mijlpaal!’

‘De actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s voor het primair en voortgezet onderwijs wordt meegenomen in de herijking van de kennisbases van de lerarenopleidingen. Afgestudeerde leraren kunnen straks hun leerlingen goed begeleiden, waarbij de doorlopende leerlijnen goed worden geborgd met verticale en horizontale samenhang. Een mijlpaal!’