‘De landelijke kennistoets is nog steeds een goed borgingsinstrument’

10 jaar landelijke kennistoetsen!

De landelijke kennistoets bestaat 10 jaar! In 2013 werden de eerste landelijke kennistoetsen geïntroduceerd. Een aantal lerarenopleiders maakt al vanaf het begin onderdeel uit van de constructieteams. Hoe kijken deze jubilarissen terug op die 10 jaar? Wat was hun motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam? Wat waren de mooie momenten en hoe hebben zij die eerste jaren als pionier beleefd? Wat is er veranderd in die 10 jaar? Een aantal van onze jubilarissen aan het woord! Deze keer Kees!

 

Kees de Heus, hoofdredacteur constructieteam Aardrijkskunde
Oud-docent Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Utrecht

Wat is je rol in het constructieteam?

‘Het begin van mijn werkzaamheden bestond uit het opstellen van de kennisbasis Aardrijkskunde samen, in wisselende samenstelling,  met collega’s van Tilburg, Sittard, Utrecht, Leeuwarden, Nijmegen, Zwolle en Rotterdam. Daarna zijn we vragen gaan maken voor de toetsenbank in diverse, soms lastige of vervelende, formats. Was ook een kwestie van wennen.’

Wat was je motivatie om onderdeel te worden van het constructieteam?
‘Ik vond het leuk om voor het brede vak Aardrijkskunde vragen te mogen maken en te beoordelen. De collega’s hielden je scherp en maakten je soms duidelijk dat je van een onderdeel niet alles wist.’

‘De mooie momenten waren de weekendsessies met het hele redactieteam in zomerhuisjes en kleine vergaderzaaltjes.’

Je maakt nu 10 jaar deel uit van het constructieteam. Wat waren mooie momenten in die 10 jaar?

'De mooie momenten waren de weekendsessies met het hele redactieteam in zomerhuisjes en kleine vergaderzaaltjes in allerlei dorpen en gehuchten in perifeer Nederland. Ieder pakte zijn laptop, maakte twee uur vragen en daarna werd er geschoten en afgezaagd. Aan het eind van het weekend was er dan weer een groot aantal vragen gereed.’

Is de landelijke kennistoets een goed borgingsinstrument?

‘De landelijke kennistoets is nog steeds een goed borgingsinstrument omdat op het individuele niveau resultaten zichtbaar worden over de kennis van de student. De opleiding zal zo kunnen zien waar de hiaten in de kennis zitten en deze tekorten wegwerken door aanpassing van het curriculum of modulen. Andere toetsinstrumenten, zoals tentamens, werkstukken, stagelessen en veldwerken tonen daarna of de studenten de kennis ook op andere wijzen beheersen.'

‘De landelijke kennistoets is nog steeds een goed borgingsinstrument.’

Hoe vind je de samenwerking met de medewerkers van het programmabureau 10voordeleraar?

‘Over de samenwerking met de medewerkers van het programmabureau 10voordeleraar niets dan lof. Er wordt zeer snel op vragen gereageerd en stoom afblazen over “weer een bug in een item” kan altijd en het contact eindigt vaak in een lachsalvo.’

‘Het contact eindigt vaak in een lachsalvo.’

Landelijke kennistoetsen

De lerarenopleidingen zetten binnen het programma 10voordeleraar landelijke kennistoetsen in om het eindniveau van de individuele student te borgen. Voor veertien tweedegraadslerarenopleidingen en twee pabovakken worden deze toetsen afgenomen. Een landelijke kennistoets meet of de student over voldoende kennis uit de betreffende kennisbasis beschikt. Het behalen van de landelijke kennistoets is een voorwaarde om de opleiding af te ronden.

Lerarenopleiders van de verschillende hogescholen ontwikkelen binnen constructieteams gezamenlijk de landelijke kennistoetsen. Samen met externe deskundigen borgen ze de vakinhoudelijke, taaltechnische en toetstechnische kwaliteit. De landelijke kennistoetsen bestaan uit meerkeuzevragen en bij een aantal vakken zijn ook open invulvragen opgenomen.

Lees meer over de landelijke kennistoets.