‘Begin gewoon tijdig met voorbereiden, maar maak je niet te druk!’

10 jaar landelijke kennistoetsen!

De landelijke kennistoets bestaat 10 jaar! In 2013 werden de eerste landelijke kennistoetsen geïntroduceerd. Hoe zijn de ervaringen van een student? Youri aan het woord!

 

Youri Huiting
Vierdejaarsstudent tweedegraadslerarenopleiding Geschiedenis
NHL Stenden Hogeschool

Ha Youri, stel je eens voor!
‘Mijn naam is Youri Huiting, ik ben 27 jaar oud en volg momenteel de voltijdopleiding tot docent geschiedenis en zit in mijn vierde studiejaar. Ik kom van het mbo, waar ik de niveau 4 opleiding tot juridisch dienstverlener heb voltooid. In mijn vrije tijd sport ik veel; ik zwem graag. Daarnaast ben ik werkzaam als ambulant begeleider en geef ik met veel plezier bijles.

Als student ben ik leergierig en enthousiast. Ik hou van mijn vakgebieden. Ik ben ietwat ongeduldig; ik kan meestal lastig uitstellen. Je zou denken dat dat handig is, maar dit zorgt er wel voor dat ik aan het begin van een leerperiode weinig rust kan vinden.‘

Hoe heb jij je voorbereid op de landelijke kennistoets?
‘Met leren voor de landelijke kennistoets ben ik eigenlijk best vroeg begonnen. Al enkele maanden voor aanvang had ik de oefentoets misschien wel tien keer gemaakt. Toen ik doorhad dat dit niet per se een goede voorbereiding was, ben ik mijn vakdidactiek boeken gaan lezen. Het begrijpen van een historische periode en hoe je deze onderwijst aan leerlingen hielp mij enorm bij het rangschikken van informatie. Door vervolgens deze kennis te ordenen in een historische chronologie maakte ik voor mezelf een duidelijk kennisschema. Omdat de vragen bij de landelijke kennistoets in volgorde zijn van de tien tijdvakken, leek het mij handig om op deze manier te werk te gaan.’

‘Het begrijpen van een historische periode en hoe je deze onderwijst aan leerlingen hielp mij enorm bij het rangschikken van informatie’

Hoe vond je de landelijke kennistoets?
‘De toets was aardig pittig. Ik schrok aan het begin van de vraagstelling. Ik had het gevoel dat ik totaal de plank had misgeslagen met mijn voorbereiding. Gaandeweg kwam ik erachter dat dit gelukkig niet het geval was. Na de toets was ik best tevreden, maar ik had nog wel een gevoel van onzekerheid en spanning toen ik hem inleverde. Achteraf bleek dat ik een goed cijfer had gehaald, dus de zorgen waren onnodig. Ik herinner me een vraag over Ötzi de IJsman en wat je niet kon concluderen aan de hand van de vondst van zijn lichaam. Ik kon mezelf wel slaan, want ik had geen benul. Later heb ik nog eens onderzoek gedaan naar die vraag, maar ik kon hier geen antwoord op vinden. Brad Pitt scheen wel een tattoo van hem te hebben.’

‘Feitelijke kennis is ook nodig om vakdidactisch effectiever op te kunnen treden in de klas’

‘Ik denk dat de landelijke kennistoets een redelijke manier is om inzage te bieden in hoe bekwaam een docent is met de feitelijke kennis die hij moet doceren. Als docent moet je beschikken over een grote algemene kennis van je eigen vakgebied. Deze feitelijke kennis is naar mijn mening ook nodig om vakdidactisch effectiever op te kunnen treden in de klas. Uiteindelijk komt het in de praktijk veel meer neer op het kunnen ‘gebruiken’ van die kennis, in plaats van het slechts weten. Maar als je niet weet wie de grote verlichtingsfilosofen zijn, wordt het erg lastig een effectieve les over het begin van de Franse Revolutie te doceren.’

‘Als je niet weet wie de grote verlichtingsfilosofen zijn, wordt het erg lastig een effectieve les over de Franse Revolutie te doceren’

‘Als leraar hoop ik in de toekomst vooral een grote rol te kunnen spelen in burgerschapsonderwijs. Dat gaat misschien een beetje tegen het vak in waar ik nu inhoudelijk voor studeer, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt. Burgerschap is een kneedbaar, jong vak, gebaat bij scherpe ideeën en de nuchterheid die de geschiedenisdocent beter kan bieden dan wie dan ook.’

En met een knipoog: ‘Zaken als kritisch denken, begrijpend lezen en feiten van fictie kunnen onderscheiden zitten in de kern van een ‘goede’ geschiedenisdocent ...’  

‘Noteer en rangschik belangrijke informatie. Lees de kennisbasis goed door. Je kan dit!’

‘Wat ik wil meegeven aan medestudenten is dat je gewoon tijdig moet beginnen met voorbereiden, al is het maar een uurtje per week. Maar maak je niet te druk. Als jij gewoon je andere vakken haalt en een klein beetje nieuwsgierig bent naar je vakgebied, dan loopt het wel los. Ben je onzeker over je kennis? Lees dan wat boeken van je opleiding die basiskennis behandelen. Noteer en rangschik belangrijke informatie. Lees de kennisbasis goed door. Je kan dit!’

Landelijke kennistoetsen

De lerarenopleidingen zetten binnen het programma 10voordeleraar landelijke kennistoetsen in om het eindniveau van de individuele student te borgen. Voor veertien tweedegraadslerarenopleidingen en twee pabovakken worden deze toetsen afgenomen. Een landelijke kennistoets meet of de student over voldoende kennis uit de betreffende kennisbasis beschikt. Het behalen van de landelijke kennistoets is een voorwaarde om de opleiding af te ronden.

Lerarenopleiders van de verschillende hogescholen ontwikkelen binnen constructieteams gezamenlijk de landelijke kennistoetsen. Samen met externe deskundigen borgen ze de vakinhoudelijke, taaltechnische en toetstechnische kwaliteit. De landelijke kennistoetsen bestaan uit meerkeuzevragen en bij een aantal vakken zijn ook open invulvragen opgenomen.

Lees meer over de landelijke kennistoets.