Vincent Jansma – lid kernteam Digitale Geletterdheid
Vincent Jansma is docent Digitale Geletterdheid aan de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool Groningen. Hij is gespecialiseerd in het toepassen van kunstmatige intelligentie binnen het onderwijs. Daarnaast heeft hij een achtergrond als historicus, met een afgeronde opleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Vincent is projectleider Digitale Geletterdheid en lid van de curriculumcommissie. ‘Naast de colleges digitale geletterdheid, geef ik ook geschiedenis en onderzoek. Ik werk samen met buitenlandse universiteiten aan een project rondom AI en onderwijs. Daarnaast organiseer ik daarover een studiereis naar het buitenland om internationale kennisuitwisseling te bevorderen’, licht hij toe.
“Herijking is voor mij de kans om het onderwijs future-proof te maken en bij te dragen aan een inclusieve, innovatieve en weerbare digitale samenleving
”
Wat boeit hem in zijn werk? ‘Dat is de kans om het onderwijs écht klaar te maken voor de toekomst. Digitale geletterdheid is niet alleen een vak, maar ook een sleutel waarmee we studenten openen voor een wereld van innovatie en mogelijkheden’, vertelt hij gedreven. ‘Het is geweldig om te zien hoe studenten enthousiast worden wanneer ze ontdekken hoe digitale tools hun lessen kunnen verrijken en hun impact als leraar kunnen vergroten.’
Technologie verandert de wereld in een razend tempo. ‘Denk aan de impact van kunstmatige intelligentie, big data en social media: ze bieden grenzeloze mogelijkheden voor innovatie, communicatie en groei, maar brengen ook risico’s met zich mee, zoals privacyvraagstukken, online misbruik en de verspreiding van desinformatie’, aldus Vincent. ‘Deze herijking is voor mij een kans om het onderwijs future-proof te maken en bij te dragen aan een inclusieve, innovatieve en weerbare digitale samenleving.’
Kernteam
De kennisbases van de pabo worden herijkt. Voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap van de lerarenopleiding pabo zijn kernteams samengesteld. Het kernteam bestaat uit een aantal instituutsopleiders vanuit de hogescholen en een aantal schoolopleiders vanuit het werkveld. Met elkaar vertegenwoordigen ze de brede achterban van het leergebied en dragen ze zorg voor de inhoudelijk herijking van de betreffende kennisbases. Ze worden hierin bijgestaan door een curriculumexpert vanuit Stichting Leerplanontwikkeling.
Naast het kernteam is er nog een aantal andere groepen die een rol spelen in het proces van de herijking van de kennisbases: de advieskring, de procesregisseur en het Opleidingsberaad Leraren. Daarover lees je meer in dit artikel.